Kampen för vägpriser
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är bra att frågan drivs på Gotland och i gotländska tidningar. Men måste det inte också synas i Stockholms media, att Maud Olofsson struntar i att sänka priserna i Gotlandstrafiken.
Det borde vara centerpartisterna i regeringen som driver vägpriserna, eftersom de har hand om Gotlandstrafiken. Men det handlar lika mycket om att övertyga det stora och bestämmande borgerliga partiet, moderaterna.
Och att få med socialdemokraterna att driva på med mer pengar till Gotlandstrafiken, så vi kan få vägpriser och inte de mer eller mindre självklara höjningarna nästa år, på grund av oljepriset.
Jag skrev i tisdags, att det krävs två saker för att få vägpriser. Alla politiska partier på Gotland är eniga om att vägpriser är avgörande för tillväxten och jobben på Gotland. Och att moderaterna och socialdemokraterna i riksdag och regering ställer upp på detta. Då kan vägpriser förverkligas. Annars är det kört. Då kan vi bara se fram mot prishöjningar.
I nyligen beslutade Vision 2025 finns några skrivningar om färjepriserna. I Målbilden för kommunikationer står det att ... "genom att tid och kostnad för resor och transporter minskar."
Och i avsnittet Trafiken till och från Gotland står det: " För Gotlands konkurrenskraft och utveckling är det avgörande att tillgängligheten, mätt i tid och kostnad för transporter, kan förbättras. Konkurrenskraftiga och låga "vägpriser" för gotlänningar, besökare och godstransporter krävs."
Fullmäktiges partier är eniga om vägpriser. Lobba nu hårt mot moderaterna och socialdemokraterna så de genomför vägpriser!