Jobbar på för miljövänliga transporter
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Som ledarskribent är det viktigt att inte enbart vara en megafon för sitt parti, för då kommer debatten definitivt att avstanna och det för inte samhället framåt. Och jag tycker inte att Gotlänningens ledarsida är en megafon som alltid berömmer centerministrarna utan skillnader på synen i sakfrågor finns alltid och då ger vi uttryck för det.
Generellt sett tror jag att Åsa Torstensson har varit skeptiskt till att införa kilometerskatt där det saknas alternativ. För att uppnå en miljöeffekt förutsätter detta att man uppnår en övergång till miljövänliga alternativ. För svensk skogsindustri finns exempelvis inte realistiska alternativ. Det som skulle ske är istället att svensk skogsindustri får betala med kraftigt försämrad konkurrenskraft, vilket bara gynnar våra konkurrentländer.
Som en parentes kan nåmnas att Sverige anser att detta är en skattefråga och alltså rättsligt bör hanteras av finansministrarna.
Men lugn Malin, jag kommer inte att kräva Åsa Torstenssons avgång, utan istället försöka uppmuntra henne till att arbeta vidare för en överflyttning av långväga gods till fartyg och järnväg. Jag kommer också oförtrutet att jobba vidare med frågan om att småskalig verksamhet är betydligt miljövänligare än den storskaliga, som är väldigt transportberoende. Däremot delar jag hennes uppfattning att många transporter av praktiska skäl även i framtiden kommer att vara helt beroende av lastbilarna.