Investera i vägpriser!
Näringsminister Maud Olofsson (c) äger frågan om vägpriser på båtarna. Hon avgör om denna investering i Gotlands tillväxt blir av.
Foto: Tobias Lundgren / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För en familj med tre barn och bil kostar det 3 000 kronor tur och retur. Det gör att inträdesbiljetten till Gotland blir dyr för turister, sommargotlänningar och alla de som har familj och släktingar på Gotland. Om personbiljettpriserna sänktes till vägpriser, som skulle innebära runt 500 kronor istället för de 3 000 kronorna, så skulle det innebära en mycket vinstrik investering i den gotländska tillväxten och utvecklingen av jobb och befolkningsmängd.
Hittills har alla försök att ordna vägpriser misslyckats. I valtider har alla partier vällovligt sagt att de stödjer vägpriser, men när beslut ska tas, då smiter alla partier i regering och riksdag. Då är Gotlandstrafiken bara en transportfråga och en kostnad. Vi får höra hur otroligt mycket som staten, skattebetalarna, lägger på Gotlandstrafiken. Och så försvinner förslagen om att investera runt 3 00 miljoner kronor om året för att ge Gotland vägpriser. Och tillväxten en kick.
Nu är vägprisgruppen på Gotland igång igen. De har avvaktat vad den nya borgerliga regeringen ska göra. Nu inser de att det måste lobbas igen om något ska hända. Massor av aktiviteter är på gång. Men kanske felet ligger i att det är en fristående grupp företagare som driver frågan. Är inte vägpriser en av de viktigaste investeringarna i Gotlands tillväxt, som kommunen borde sätt som nummer ett på prioriteringslistan?
Vore det inte nybildade Tillväxt Gotland som borde ta som sin främsta uppgift att driva frågan om vägpriser. Med massivt stöd av kommunledningen och landhövdingen. En massiv lobbningskampanj mot regering och riksdag från ett enigt Gotland och med Tillväxt Gotland som stöd och verktyg, är det inte den viktigaste åtgärden för ökad tillväxt på Gotland?
Näringsminister Maud Olofsson (c) äger frågan om vägpriserna. Hon skulle genom att satsa cirka 300 miljoner kronor om året göra en lönsam investering i Gotlands tillväxt och arbetsmarknad. Ett politiskt beslut i regering och riksdag om att investera 300 miljoner kronor till vägpriser i Gotlandstrafiken skulle inte vara ett bidrag. Det vore en investering i Gotlands tillväxt.