Inte bara Gotland och Öland
Ölandslinjen blev en succélinje som ger pluseffekter. Foto: Krister Nordin/GT-arkiv
Foto: Krister Nordin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ölandslinjens framväxt och betydelse för besöksnäringen på Gotland och Öland är ett tydligt exempel på hur viktiga nya båt- och flyglinjer är. Bara tillkomsten av linjen har inneburit ett starkt ökat samarbete mellan kommunpolitiker på Öland och Gotland. Den öländska kommunledning var fast besluten att få till stånd en båtlinje till Gotland.
De jobbade hårt och lite okonventionellt för att få hamnen i Grankullavik i ordning. Vänkontakter inom byggnäringen hjälpte till att få fram järnbalkar, så hamnen kunde bli klar i tid och klara båtens jetstrålar och säkerhetskraven. I miniformat var det, som när kommunalrådet Forsberg i Nyköping agerade okonventionellt för att få Ryanair att etablera sig på Skavsta. Vilket har givit en gigantisk injektion för tillväxten där.
Under sommaren blev Ölandslinjen populär. Jag åkte den själv från Gotland till Öland för vidare färd söderut. Det jag förvånades över var den långa, smala vägen ner till Ölandsbron. Det var mycket längre än jag trott. Det blir nog roligare för dem som stannar på Öland några dagar. Och det har många gjort. Ölandslinjen har bidragit till att öka antalet besökare både på Öland och Gotland. Turistföretag och Ölands motsvarighet till GTF har öppnat samarbeten för att dra fler besökare till de två Östersjööar. Och besöksnäringen i Kalmar och Glasriket vill haka på, så det kan bli en lockande besöksrutt för svenska och kanske allra mest tyska turister.
GTF kommer våren 2008 att satsa på norra Tyskland. Särskilt i samband med premiären på filmen av Marie Jungstedts deckare, som ju utspelas och är inspelad på Gotland. Minns hur man i Västergötland dragit nytta av uppmärksamheten efter Jan Guillous böcker om korsriddare Arn. Som snart är film.
Båtlinjen mellan Gotland och Öland har haft och kommer att få stor betydelse för expansionen av den gotländska besöksnäringen. Kommunalrådet Lars Thomsson har helt rätt i det han sa på företagardagen i torsdags om regionförstoring. Genom nya färje- och flyglinjer knyts orter ihop i turism och affärer. Ölandslinjen är mycket lovande. Nu väntar vi på båtlinjer från den nyrenoverade hamnen i Slite till några städer i Estland och Lettland. Då får vi regionförstoring österut också.