Inte alltid lätt handla allting rätt

Gotland2008-09-29 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nej, kommunen kan inte välja lokala entreprenörer framför andra i offentliga upphandlingar.
Vare sig det handlar om skolbussar eller potatis.
När ett Kalmar-baserat bussföretag lägger ett bud som är det bästa, både till pris och innehåll, så är kommunen skuldig att anta detta.
Konsekvenserna för de små familjeföretagen på Gotland blir hårda. Hur ska de kunna konkurrera med Sveriges största privata bussbolag?
I ärenden som det med upphandlingen av skolskjutsarna på ön, blir det knepigt, precis som i upphandlingen av livsmedel till skolor och andra offentliga inrättningar. Uppfyller anbuden skallkraven och är i övrig lika är det priset som ska avgöra. "Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn" som det står i lagtexten.

Syftet är såklart att de offentliga pengarna ska hanteras på bästa och mest effektiva sätt.
Men om ett antal viktiga småföretagare slås ut så drabbas ju även det offentliga Gotland. Ser man det på det viset kan det bli kontraproduktivt för regionen som helhet.
Men att anpassa lagen för att gynna vissa är så klart uteslutet. Dels skulle det vara direkt diskriminerande, dels skulle det sannolikt kräva oerhört komplicerade skrivningar i lagen som skulle göra hanteringen omöjlig.
Myntets andra sida är såklart att gotländska företag har samma möjligheter att utöka sin marknad genom att lägga anbud på uppdrag utanför Gotlands gränser. Möjligheten är dock i praktiken begränsad för småföretagare som vill ha sin huvudsakliga verksamhet på Gotland där man också har sin familj.
Gotlands kommun har under året varit förutseende och ordnat utbildningar för gotländska företag i hur man ska nå framgång i anbudsförfarandet i och med den hårda konkurrensen.

Nu står hoppet till att de flesta chaufförer som haft skolskjutsen som sin basverksamhet kan få arbete ändå genom att Bergkvara Buss har sagt att de kommer att anlita lokala chaufförer i verksamheten.
Fast det känns också som att krångla till det, samma chaufförer men pengarna till Kalmar?
Ordspråket att gå över ån för att hämta vatten ligger nära till hands.

Läs mer om