Inflytande och lust
I Endre skola har eleverna lust och inflytande som lockar till kunskap.
Foto: Petra Jonsson
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
GA:s moderata Mats Linder drar helt fel slutsats, när han undervärderar elevinflytandets betydelse för kunskapsinlärningen. Om inte eleverna trivs, känner sig delaktiga och kan påverka arbetet i skolan, så blir det ett stort hinder för kunskap.
Frälsningsarmén har fattat hur människan fungerar. När de möter någon hungrig i rännstenen, så ger de först mat, värme och omtanke. Sedan talar de om gud. Samma princip gäller i skolan. Eleverna måste först vara i en känsla av lust, nyfikenhet och delaktighet för att söka och ta till sig kunskap.
Det är lusten, inte piskan, som är den bästa pedagogiken. Därför kan inte skolan fixa allt. Föräldrarna har ett stort ansvar att ge sina barn mat, sömn och motivation för att skolan är viktig. Den som inte klarar skolan får svårt att få något jobb.