IG för omdömen i ordning

Gotland2008-09-20 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Många lärare och föräldrar tycker att det är bra att skolan inför dokumenterad uppföljning av eleverna från början istället för att chocka med betygshetsen i åttan.
Däremot finns det en del i det hela som man kan ställa sig mycket frågande till.
Nämligen att reformen ger utrymme för skolorna att införa skriftliga omdömen även i ordning och uppförande.
Hur tänkte man nu, frågar jag mig.
Ännu märkligare är att Gotlands kommun väljer att införa denna ordning, trots att den är frivillig.
Ett antal rektorer deklarerade i ett debattinlägg i Gotlands Tidningar i går att de tänker avvakta med att införa skriftliga omdömen i ordning tills det blivit mer klarlagt hur denna bedömning ska ske.
Att det blir offentliga handlingar är i mina ögon inte det största problemet. Jag instämmer dock i rektorernas frågor om hur man ska bedöma barn som av olika anledningar har svårt att fungera i skolan och i sociala sammanhang i stort.

Sen ankomst ska vara en faktor som värderas i omdömet. Kanske relevant i högstadiet men knappas i lågstadiet där det knappast är barnen som ska värderas i detta hänseende utan föräldrarna.
Förmåga att samarbeta är en annan: men om man är utanför i klassen och inte har nån trygg relation till lärarna, hur bedöms man då?
Hela bedömningen blir också totalt subjektiv och barnen utelämnas helt till värderingar som de knappast kan begripa. I alla fall inte om de precis börjat skolan.
Nej, omdömen i ordning och uppförande är inget modernt inslag i skolan och borde omgående hänvisas till lämpligt arkiv.
Varför Gotlands kommun anser att det är ett bra grepp kanske vi snart får reda på, både personal i skolan, barn och föräldrar.
Annars är det bara att hoppas på fler rektorer låter det hela bero i väntan på tydligare direktiv.

Läs mer om