I skolan är far rar och mor ror

foto: scanpix

foto: scanpix

Foto: Scanpix

Gotland2009-07-09 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jämställdhetsarbetet i de svenska skolorna går sakta. Mycket sakta. Och inte ens sakta men säkert. Bara sakta. Okunskapen om hur könsstrukturer styr är fortfarande stor bland lärare, rektorer och tjänstemän i kommunerna. Man gör som man alltid har gjort, tänker som man alltid har tänkt och, i brist på både kunskap och tid, kan könsrollerna på så sätt leva kvar i skolans värld. Man säger: "Vi behandlar alla lika, oavsett kön." En fras som känns sliten och som kan betyda allt och ingenting.

Nedslående resultat
Delegationen för jämställdhet, DEJA, har en hel del att säga om det bristfälliga jämställdhetsarbetet i Sveriges skolor. I en ny rapport kartläggs problemen och möjligheterna. Man har gjort en gedigen genomgång av hur jämställdhetsarbetet bedrivs i svenska skolor. Resultatet är nedslående. Utbildningsminister Jan Björklund (fp) har fått en intressant lunta att läsa och begrunda i högsommarvärmen.
Här är några uppgifter för Jan och alla andra att grunna på inför skolstarten: Ungdomar väljer könsstereotypt när de söker till gymnasiet, bara tre av 17 nationella utbildningsprogram har en någorlunda jämn könsfördelning. De som väljer otraditionellt utifrån kön, hoppar oftare av utbildningen, speciellt killarna. Utbildade genuspedagoger ska finnas i skolorna, men gör det inte i någon större omfattning.

Intressant läsning
De genuspedagoger som finns tycker sig ofta möta motstånd från skolledare och det kan leda till att pedagogerna säger upp sig. Ofta får de en känsla av att de är överflödiga eftersom skolan anser sig behandla alla lika, och att andra tjänster, än just genuspedagoger, vore bättre att lägga pengarna på. Genuspedagogerna upplever inte sällan att rektorerna talar väl om vikten av en jämställd skola, men att de sedan inte vet hur man ska nå dit.
Om ett år kommer DEJA med sitt slutbetänkande. Det blir åter en stund högintressant läsning. För då presenteras de konkreta åtgärdsförslagen. Men redan nu måste Jan Björklund och hans regeringskamrater börja göra något åt den bristande jämställdheten i skolan. Sprid kunskap och information, presentera goda exempel, håll debatten och dialogen om jämställdhet och värdegrunder levande i skolan, anställ genuspedagoger. Ja, listan över konkreta åtgärder kan göras lång. Börja bocka av nu, Jan!
Far är rar och mor ror. Men båda två börjar bli rejält trötta på sina roller.





Läs mer om