Helt privat går inte

Gotland2008-04-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Rikstrafiken förbereder nästa upphandling av Gotlandstrafiken. Av fyra alternativ har de ett som är helt omöjligt och ett som de sätter sist.
De ser det som helt omöjligt att färjetrafiken släpps helt fri och det rederi som vill, kör färjor när och hur de vill och till vilket pris som helst. Då blir det ingen trafik på vintern, bara på sommaren. Det stämmer inte med uppdraget från riksdagen att förse Gotland med likvärdiga transporter med resten av landet.
Genom åren har en del moderater på allvar menat, att staten skulle släppa sitt ansvar för att Gotland har regelbunden färjetrafik. Det ordnar marknaden, har lättsinniga moderater påstått. Men Gotlandstrafiken är inte som trafiken mellan Sverige och Finland eller mellan Göteborg och Danmark. Vi måste ha av staten garanterad trafik vad gäller turer, hamnar och prisnivå.
Det har vi nu, genom den upphandling som gjorts, där Destination Gotland och Gotlandsbolaget sköter trafiken utmärkt med bra snabbfärjor. Men Rikstrafiken, riksdagen och skattebetalarna vill ha så mycket trafik som möjligt för skattepengarna. Därför vill Rikstrafiken ha bättre konkurrens mellan olika rederier vid upphandlingarna. Om inte det uppnås kan de tänka sig att staten köper upp båtar och lägger ut driften på anbud. Om inget annat går, så får staten starta ett rederi och äga båtarna och sköta driften.
Rikstrafiken måste sätta press på alla rederier, inklusive Destination Gotland. Det gotländska rederiet gör bra vinster på Gotlandstrafiken. De har ett genuint kunnande och har skickligt fått fram nya moderna båtar. Nästa generation snabbfärjor måste gå på något annat bränsle. Klarar Destination Gotland både nya fartyg med nya bränslen och ett konkurrenskraftigt pris vid nästa upphandling?
Läs mer om