Helhet före vägpriser

I varje brev till regeringen finns vägpriser med i helheten om båttrafiken, klargör Eva Nypelius (c). Hoppet om vägpriser krymper.

I varje brev till regeringen finns vägpriser med i helheten om båttrafiken, klargör Eva Nypelius (c). Hoppet om vägpriser krymper.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2008-09-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Tack Eva Nypelius för ditt klargörande svar igår på Gotlänningens ledarsida om hur du ser på vägpriser i Gotlandstrafiken. Det är bra och viktigt att Gotlands främste politiker redogör för sin syn på, vilken roll sänkta priser på båtarna har på Gotlands utveckling och tillväxt.
Det gläder mig att du i varje skrivelse till näringsdepartementet nämner vikten av att det blir vägpriser. Men du har uppenbart inte slagits stenhårt specifikt för vägpriser, utan har som du skriver, tagit ett helhetsgrepp på Gotlandstrafiken. En respektabel ståndpunkt.
Men det jag och den grupp företagare, som driver opinion för vägpriser hela tiden har klargjort, är att vi vill ha vägpriser, utan att andra delar av Gotlandstrafiken försämras. Varken jag eller någon annan gotlänning vill nog köpa lägre priser mot längre restid. Den teoretiska möjligheten att åka gratis för en halvtimmas längre restid är nog inte så enkel, som det låter.
Nej, det vi hela tiden pratat om är att staten ska gå in med mer pengar för att kunna sänka färjepriserna. Denna ekonomiska investering i Gotlands tillväxt har ännu ingen regering varit villig att göra. Jag trodde möjligen, att nu när centern äger denna fråga både i regeringen och på Gotland, att det kunde bli fart på möjligheterna till vägpriser. Men det ser ut att bli tvärtom, med rejäla prishöjningar nästa år, då oljeprishöjningen slår igenom.
Eftersom centerledaren Maud Olofsson inte vill eller kan få fram pengar för att genomföra vägpriser, så verkar öns främste centerpolitiker Eva Nypelius sitta still i båten. Hon driver inte en tuff kampanj mot sin partiledare för att få fram extrapengar till vägpriser. Hon gömmer sig bakom sin uppgift att ta ett helhetsansvar för Gotlandstrafiken.
Däremot gläds Eva Nypelius över att Sjöfartsverket håller med Gotland om att ska Gotlandstillägget för godspriserna tas bort, så måste riksdagen anslå mer pengar, som sänker längdmetertaxan på båtarna. För att få lägre fraktpriser kräver Eva Nypelius extra skattepengar av riksdagen. Varför inte detsamma för att få vägpriser för passagerarna.
Centern är inget att hoppas på då det gäller vägpriser. Eva Nypelius vill nog gärna ha det, men hennes partiledare Maud Olofsson är inte intresserad. Hoppet står nu till att Gustaf Hoffstedt kan förmå moderaterna och Åke Svensson socialdemokraterna, att anslå extra pengar till vägpriser. Tyvärr känns det hoppet litet. Gotland får inrikta sig på att slåss mot prishöjningarna nästa år.
Läs mer om