Gratisbiljett till alla gotlänningar
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Smidiga resor som tar 55 minuter inklusive promenaden till busshållplatsen. Hyfsat pris är det också. Köper man ett så kallat länskort för en månad och åker varje arbetsdag blir priset 17 kronor per resa för en sträcka på drygt fyra mil. Svårslaget med bil och dagens bensinpriser!
Dyra biljetter
På köpet får man en lugn stund på bussen, som man kan ägna åt att fundera över dagens jobb, sova en stund, njuta av landskapet eller bara låta tankarna sväva fritt. Dessutom kan man med länskortet åka så mycket man vill över hela Gotland under en månad. Jag vet att det naturligtvis inte är lika romantiskt att på vintern genom bussfönstret blicka ut på ett becksvart landskap eller att vänta på bussen vid vägkanten när termometern visar minus 10 grader och det blåser nordlig kuling.
Men kollektivtrafiken har skönhetsfläckar. En är taxorna för enstaka resor, där en enkelresa från Ardre till Visby kostar 59 kronor, alltså nästan 15 kronor per mil. Trots att bensinpriset är högt är det inte svårt att förstå att många frestas att ta bilen, i synnerhet om det är flera resenärer i samma sällskap.
Det är synd, för det är just "sällanresenärerna" - de utan klippkort eller länskort - som ska uppmuntras till resande för att upptäcka kollektivtrafiken. Men 15 kronor per mil är alldeles för dyrt för att det skall bli en positiv upptäckt!!!
Ett tips till Kollektivtrafiken är därför: Sänd ut en gratis "prova på-biljett" till alla gotlänningar, tror nämligen att många inte åkt linjebuss sedan de slutade skolan. För kalla fakta när det gäller busstrafiken är att ju färre som åker, desto färre turer, medan fler resenärer självklart leder till ökad turtäthet och bättre tillgänglighet. Med "prova på-biljetten" kanske tomma busskurer kan förvandlas till välfyllda kurer med väntande resenärer!
Märklig dubbelmoral
Fortsätter på temat bussar. Ibland kan man förvånas över den dubbelmoral som frodas hos visa myndigheter och nu gäller det Vägverket. Bötesbeloppet för bilkörning utan bilbälte är 1 500 kronor. Det är bra, för bilbältet är en av de största livräddarna i trafiken. Men samtidigt är det tillåtet att frakta passagerare stående i bussar i 90 kilometer i timmen!
Frågan har diskuterats under många år och Vägverket har slagit fast att ett totalförbud mot ståplatser i bussar utanför tätorter skulle innebära ökade kostnader för kollektivtrafiken och därför föreslår man inget förbud. Dubbelmoral var ordet!
Leva farligt
Skymning, mörker eller gryning råder nu under två tredjedelar av dygnets timmar. Då lever alla "osynliga" fotgängare och cyklister farligt, men det finns hjälp att få och den hjälpen heter reflexer och fungerande cykelbelysning. Jag har förresten alltid tyckt att alla klädesplagg redan vid tillverkningen borde förses med någon form av diskret reflex. De finns då alltid på plats hos alla och många otäcka tillbud och olyckor i trafiken skulle kunna undvikas.
Polisen ska ha en eloge för sin höstkampanj om cykelbelysning. Den gav resultat, för jag vågar nog påstå att det var länge sedan det fanns så många cyklister med fungerande belysning ute i trafiken. Blev själv stoppad i höstats av en vänlig polispatrull och det visade sig att jag saknade reflex i framhjulet. En viktig detalj, eftersom framhjulet är det som först kommer ut i gatan vid cykelöverfarterna, men nu finns den där.
Trevlig helg!