Gratis med +30 minuter?

Kan gotlänningarna acceptera 30 minuters längre båtresa för att få åka gratis?

Kan gotlänningarna acceptera 30 minuters längre båtresa för att få åka gratis?

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-09-09 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den konsultrapport, som skulle genomlysa Gotlandstrafiken, har nu kommit med sitt resultat. Den visar att staten subventionerar Gotlandstrafiken avsevärt mer än de flesta andra motsvarande linjerna i världen. Det gör att vi har ett jämförelsevis lågt biljettpris och att det rederi, som sköter Gotlandstrafiken, är bland världen mest lönsamma rederier.
Staten satsar i år drygt 500 miljoner kronor på att vi ska ha en så bra färjetrafik som vi har. Det staten vill undersöka är om det kan bli bättre konkurrens i anbuden och hur upphandlingen kan stimulera fram denna konkurrens. Andra rederier uppfattar Gotlandstrafiken som en lönsam verksamhet. Det är inte bristande lönsamhet som avhållit rederier från att lägga anbud, utan krångligheten och att Destination Gotland har en så stor fördel i att redan ha fartyg och organisation. Destination Gotland är i en slags monopolsituation.
Staten vill inte betala dyrt för en färjetrafik som bara ger stora vinster till rederiet. Därför förs i utredningen vägningar mellan fartygens storlek, hastighet och turtäthet. Lönsamhetsmässigt har det ingen betydelse om fastlandshamnarna är de nuvarande eller om man byter.
Det som däremot frigör pengar är lägre hastighet. Om det bara tar 30 minuter längre tid mot idag, sänks bränslekostnaden radikalt. Det skulle frigöra 100 miljoner kronor, vilket är det som vi gotlänningar betalar när vi åker. Teoretiskt skulle alltså gotlänningarna kunna åka gratis och fastlänningarna betala marknadspris som idag, om vi låter färjorna ta knappt fyra timmer istället för dagens dryga tre timmar.
I utredningen finns underlag för att snåla in och försämra Gotlandstrafiken för att staten ska spara pengar. Gotlänningarna står dock eniga om våra krav på trafiken, vilka också finns med i konsultrapporten. Inför fortsättningen gäller det att hela Gotland agerar samfällt för att värna den fina trafiknivå vi har och helst få lägre priser för alla.
Allt detta rör färjetrafiken efter 2015. Till dess gäller det redan beslutade avtalet, som kommer att ge höjda färjepriser nästa år, då oljeprishöjningarna slår igenom. Därför är debatten om vägpriser både för passagerare och gods superaktuell. Det är helt och hållet en politisk fråga. Kommunledningen avgör om den ska driva på för lägre färjepriser. Så att de stora partierna moderaterna och socialdemokraterna ska bestämma sig för att satsa extra pengar på lägre färjepriser.
Läs mer om