Gotland borde lära av Göteborg
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Hela tiden han pratade, satt jag och tänkte på hur långt före Beata Wiman och Lena Calderon var, när de i början av 1990-talet i Vision 2010-arbetet drev just det, som konsulten kommit fram till. De hade då precis samma analys, som konsulten idag har landat i, till ett miljonarvode.
Nämligen att Gotland har ett mycket starkt varumärke, men att det domineras av bilden av att Gotland nästan bara är ett ställe för sol och bad.
De kloka kvinnorna sa redan i början av 1990-talet, att det var viktigt att Gotlands alla företag, politiker och aktiva i marknadsföringen av Gotland, enades om vilken bild vi vill marknadsföra av Gotland. Vad vill vi att varumärket Gotland ska förknippas med. De föreslog då, att det skulle bildas ett samägt marknadsföringsbolag. Det skulle komma fram till varumärkesinnehållet och marknadsföra denna bild av Gotland med precisionsmarknadsföring, till de målgrupper vi vill locka hit för besök, affärer eller inflyttning.
De föreslog ett bildande av Gotland & Co.
Varumärkets innehåll
Den ort, som har det absolut starkaste varumärket i Sverige är Göteborg. De har sedan länge ett samägt bolag, som heter Göteborg & Co. Bolagets uppgift är att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg, som turist-, mötes- och evenemangsstad.
Visionen är att utveckla Göteborg till en av Europas mänskligaste och mest attraktiva storstadsregioner, att leva och verka i, samt att besöka.
Ägare är Göteborgs stad och region, Västsvenska handelskammaren, Liseberg, Stena Line, Svenska Mässan, Hotellgruppen, Cityföreningen och Restaurangföreningen. Ordförande i styrelsen är Göteborgs starke man, kommunalrådet Göran Johansson.
För att utveckla Gotlands redan starka varumärke, behövs ett verktyg för att ena Gotlands alla stridiga viljor om innehållet i varumärket.
Gotland & Co kan bli det forum, där alla berörda kan samlas, för att forma innehållet i varumärket och marknadsföra det till de grupper vi önskar. I Göteborg har de blivit succé.