Gör det ömöjligt
Foto: Bengan Zettergren
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det fyndiga slagordet är myntat av Åsa Stenström, marknadsförare och en av deltagarna i arbetsgrupperna som arbetat med att stärka och konkretisera varumärket Gotland.
För visst finns det massor med saker som är möjliga enbart av den anledningen att Gotland är en ö, att utgöra försöksområde för elbilar är en.
Hade den folkliga debatten varit lika framtåsträvande och spännande som på de seminarier som ordnats under hela veckan, då hade vi kommit en bit längre än till Smågan i arbetet med att stärka varumärket Gotland.
Smågan är den andra kontrollen i Vasaloppet och vid seminariet i Visby i torsdags jämförde kommunalrådet Lars Thomsson varumärkesarbetet just med att åka Vasaloppet.
Båda loppen är långa, mödosamma och kräver extrem målfokusering.
Tonen i debatten var mycket uppmuntrande och det vore väl äntligen på tiden att vi släppte den där Jante och började hjälpa varandra till framgång?
Att ha en positiv grundinställning behöver inte betyda att man är okritisk till det underlag som varumärket ska byggas på.
Förslaget att ha en egen, gotländsk, tideräkning är kanske det mest innovativa men annars är det det lilla ordet magiskt som har skapat känslosvall.
Många tycker att ordet känns lite fånigt och hur ska man kunna applicera det magiska på till exempel företagare som är mest intresserade av logistik och tillförlitlig infrastruktur?
"Det är magiskt" kanske inte funkar att svara på frågan om det finns bra bredband i Bro.
Börjar man dessutom att på allvar prata om att skapa en egen "Gotlandstid", nja, då är vi snuddande nära att det magiska laddas med en stor portion ironi.
Vi måste samla all kraft på att inte upprepa ödet som "Smidiga Gotland" drabbades av och vi får inte glömma att det inte är vi som redan bor här som är målgrupp för budskapet.
Begreppet Magiska Gotland är inte detsamma som varumärket Gotland, vilket Åsa Stenström påpekar i ett debattinlägg på helagotland.se, men med så många erfarna marknadsförare i arbete så borde faktiskt någon i arbetsgruppen, inte bara fristående småföretagare, ha tänkt på att registrera domännamnen, bara i fall att.