Gasbåtar snabbare
Gotlandstrafiken släpper ut 170000 ton koldioxid varje år. Fossilgasbåtar minskar utsläppen med bara 20 procent. Satsa på vätgasbåtar!
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Men Gotlandsbolaget känner av miljödebatten och färjetrafiken är en av Gotland stora koldioxidutsläppsbovar. Den i särklass största koldioxidutsläpparen är Cementa i Slite, som står för 80 procent av Gotlands koldioxidutsläpp. Snabbfärjorna står för 50 procent mer utsläpp av växthusgaser än vad flyget släpper ut. Ska man ta sig till och från Gotland mest miljövänligt är flyget det bästa.
Enligt Rikstrafikens uppgifter från februari 2009 är det totala årliga utsläppet från Gotlandstrafiken 170 000 ton koldioxid. Det motsvarar ungefär 0,8 ton koldioxid per sjömil. Nästa generation färjor som drivs med fossilgas eller biogas kommer igång först 2020. Enligt visionen som Gotlandsbolaget har, så ska de nya gasbåtarna bara reducera koldioxidutsläppen med 20 procent. Alltså från 170 000 ton koldioxid per år till 136 000 ton koldioxid. Har vi råd att vänta till 2020 med den minskningen. Och är det Gotlandsbolaget som sköter Gotlandstrafiken då. Det nuvarande avtalet löper ju bara till 2015.
Sedan sex år går gasdrivna färjor i Norge. Och den betydligt bättre vätgastekniken är på stark frammarsch. Vore det inte bättre att direkt gå på vätgasdrivna färjor? Borde inte det rederi som kan sätta in vätgasdrivna snabbfärjor vara det som får sköta Gotlandstrafiken efter 2015?
Med tanke på de enorma ekonomiska muskler, som Gotlandsbolaget tycks ha, så borde det inte vara svårt att sätt högsta fart på utvecklingen av vätgasdrivna färjor, istället för att ta bara det lilla steget med fossilgasdrivna färjor.
Varför satsa resurser på en reduktion med ynka 20 procent av koldioxidutsläppen, när man kan ta bort dem helt med vätgasdrivna färjor. Om Gotlandsbolaget vill vara den goda transportör, som de vill vara, borde de sätta full gas mot att först i Sverige kunna sätta in vätgasdrivna fartyg i Gotlandstrafiken!