Full gas framåt
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vi har ju sett vilken fantastisk utvecklingen resandet till Oskarshamn och Nynäshamn har fått, när det är snabbgående färjor och att man kan åka fram och tillbaka under en dag. Nu går inte dagsresorna bara till Ikea i Stockholm, utan också till Ikea i Kalmar!
Om det redan nästa år kommer igång båtresor till Lettland och Estland, så betyder det ökade kontakter med dessa två länder. Mycket bra. Och det låter jättebra att färjeturerna inte ska klaras med lönedumpning genom att utnyttja Lettlands och Estlands lägre löner, utan genom att ha gotländska sjömän med svenska avtal. Det ger fler jobb åt gotlänningar.
Viktigaste delen i visionen är ändå bytet av bränslen på båtarna. Tråkigt nog verkar det ta ända till 2020 till det blir gasdrivna båtar. Teknikutvecklingen tar tydligen tid. Det handlar tydligen mer om att få fram gas och tankställen. Båtarnas gasmotorer finns.
Naturgas, det vill säga den fossilgas, som Ryssland ska sälja till Europa via den planerade gasledningen i Östersjön, är visserligen det minst farliga fossilbränslet. Naturgas är bättre än oljan. Och biogas är bättre än fossilgas. Men allra bäst är när båtarna 2030 drivs av vätgas, som inte ger några miljöpåverkande utsläpp alls.
Gotlandsbolaget och huvudägaren familjen Nilsson tjänar grova pengar på sin affärsverksamhet. Men de har en förmåga att utveckla båtar och sjötransporter, som ligger i framkant. Det har Gotland tjänat på. Deras vision får gärna bli verklighet snabbare än de planerar.