Frontfigurer pÄ bussarna

Gotland2009-02-28 04:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För drygt ett Är sedan startade kommunens kampanj "KlimatresenÀren"och avsikten Àr att förmÄ oss att tÀnka klimatsmart och framför allt planera vÄrt resande, sÄ att vi blir som kampanjnamnet - klimatresenÀrer. Huvudbudskapet Àr: StÀll om möjligt bilen och gÄ, cykla eller Äk buss till jobbet. Alla har inte dessa möjligheter pÄ grund av bristande kollektivtrafik eller oregelbundna arbetstider. TyvÀrr visar nu rapporter frÄn tekniska förvaltningen att bussÄkandet minskat under 2008, alltsÄ lite av ett kampanjmisslyckande.
Dessutom blir det inte bÀttre av att höra nÀr en representant för en sockenutvecklingsgrupp i samband med ett möte om kollektivtrafiken pÄ östra Gotland, uttalade sig ungefÀr sÄ hÀr i en radiointervju: "Jag vet egentligen inte hur kollektivtrafiken fungerar, för jag Äker aldrig buss". Sedan kom den klassiska raden av argument för att inte anvÀnda bussen, som exempelvis "Tiderna passar inte nÀr jag ska till stan" och "Vet aldrig hur lÀnge jag ska stanna i stan".

Det Àr just det hÀr beteendet som Àr oroande för den framtida busstrafiken pÄ landsbygden. Lite av "bra om andra Äker, sÄ bussen blir kvar, men mig passar det inte".
För bussen har en central roll i klimatdebatten, eftersom den fraktar femtio passagerare i en mil pÄ tre liter brÀnsle. Om sedan vÄra beslutande politiker och kommunala tjÀnstemÀn nyttjade kollektivtrafiken skulle de ocksÄ visa att de tror pÄ den och hjÀlpa till att utveckla den. Fler "frontfigurer" pÄ bussarna!
LĂ€s mer om