Fram för fler galna idéer

Gotland2008-05-24 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I januari tipsade Stefan Ekberg, sommargotlänning i Havdhem, genom GT om en sak som skulle locka turister ut till olika delar av Gotland.
Att ha den största eller minsta eller vad som helst som är nån sorts "rekord", är otroligt lockande för människor.
Johan Hellström på Furillen har fattat galoppen men nöjer sig inte med Sverigemått utan bygger nu världens dyraste och billigaste hotellrum på samma plats.
Genialt.
Gotland behöver fler som vågar förverkliga idéer som går lite utöver det vanliga. Nu har inte alla samma resurser som Hellströms på Furillen och det finns med all säkerhet fler som fungerar som han men som inte har samma kanaler att "nå ut" med sina innovationer.
Hur som helst.
Parallellt med detta behöver vi en gång för alla kasta av oss försmädlighetens klädnad där det vanliga är att förlöjliga galna idéer och använda dem mot innovatörer som har viljan att testa nytt.
Jag tänker bland annat på attityderna mot Tillväxt Gotland och mot varumärkesarbetet.
Att såga hela arbetet för att nån kastar fram en galen idé om egen "gotlandstid" är inte särskilt konstruktivt.
Den som verkligen är intresserad av vilka (andra) idéer som kom fram kan med fördel gå in på kommunens hemsida.
Där finns alla 1 107 mejl som kom in under de lanseringsmöten som hölls på olika platser på ön i början av april.
Ettusenetthundrasju olika idéer.
En annan lite förlöjligande attityd är att alla ska tvingas spela nån sorts klämkäcka evangelister som bara får hylla allt som har bra och mörka om det som är mindre positivt med att besöka, bo eller arbeta på Gotland.
Kom igen.
Sen kan man, som jag tidigare skrivit om, diskutera lämpligheten i ordvalet "magisk" men tills man inte själv har något bättre förslag kanske man kan låta bli att såga hela varumärkesarbetet?
Läs mer om