Fortare och billigare!
Gotland måste gå på offensiven och hårdlobba för både snabbare och billigare snabbfärjor.
Foto: Petra Jonsson
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det var ingen lätt fråga för Eva Nypelius att besvara, för att helt klart har hon inte sina partivänner i regeringen med sig i denna fråga. Så hon försvarade sig med att hon driver helheten kring Gotlandstrafikens utformning. Alla de krav som ett enigt kommunfullmäktige och organisations-Gotlands ställer upp på. När hon attackerades, förvarade hon sig med att hon driver helheten, inte bara vägpriserna.
Den borgerliga regeringen, där centerpartiet äger frågan om Gotlandstrafiken, vill inte satsa på vägpriser. Trots att det bara handlar om som mest 300 miljoner kronor om året, så tycker alltför många i regeringen och riksdagen, att Gotlandstrafiken redan är så väldigt subventionerad. De vill inte ta fram de 300 miljoner kronorna, men kan gladeligen sprätta iväg miljarder till skattesänkningar till de rika.
Jag tycker hela debatten visar att Gotland och gotlänningarna måste byta spår och metod för att få snabbare och billigare båttrafik. Vi kan inte i glädjen över gotlandsrabatten låta oss hunsas av rikspolitikerna, som så länge har skett. Vi ska aldrig behöva acceptera, att om vi kräver vägpriser, så ska det betalas genom långsamgående färjor eller enhamnsalternativ på fastlandet. Vi ska kräva och vinna förståelse för både snabbare färjor och lägre priser för resenärerna.
Ett enigt Gotland måste sluta ducka för rikspolitikernas avoghet och dumsnålhet. Vi måste gå på offensiven och hårdlobba mot alla som har makt över frågan i huvudstaden. Centern vågar eller kan inte, så det gäller att vinna de två stora partierna, socialdemokraterna och moderaterna, så de inser att satsningen på snabbare och billigare båtresor är en tillväxt- och jobbinvestering, som ger Gotland en gyllene framtid.
Jag tror att kommunen och öns näringsliv måste satsa några miljoner kronor på målinriktad lobbning under några år, tillsammans med den vanliga politiska lobbningen. Då skulle det gå att vända rikspolitikernas missuppfattning om Gotlandstrafikens betydelse och kostnad och istället få beslut, som ger oss snabbare fartyg med lägre biljettpriser. Vem tar initiativet till denna offensiv. Eller ska vi betrakta vägprisfrågan som död?