För höga fraktpriser?

Foto: Melander Karl

Gotland2009-10-14 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Många regeringar har försökt ta bort den märkliga konstruktionen med Gotlandstillägget, som var tänkt att ge öns näringsliv konkurrensneutrala fraktpriser. 1976 kombinerades Gotlandstillägget med en lag om högsta pris på frakterna till och från Gotland.
Gotlandstillägget innebär att vissa utvalda åkerier, eller speditionsbolag, som det heter numera, fick ta ut då nio procent på alla frakter i Sverige i form av ett Gotlandstillägg. Då stod det Gotlandstillägg på alla fraktfakturor i landet. Numera har man döpt om det till ett mer neutralt namn.
Gotlandstillägget betalas alltså av fraktköparna, det är inga skattepengar. Ingen vet exakt hur mycket pengar det ger till speditörerna och ännu mindre vet vi om pengarna hamnar på Gotland. De beräkningar som gjorts kommer fram till att Gotlandstillägget drar in runt 70-80 miljoner kronor om året, som berikar speditörerna. Gotlandstillägget har sänkts i omgångar och är nu nere på 0,4 procent. Sist det sänktes skrämde speditörerna livet ur öns näringsliv, när de höjde fraktpriserna med cirka 20 procent. Då sänkte regeringen längdmetertaxan på båtarna som kompensation.
Som påverkare av de gotländska fraktpriserna har sannolikt Gotlandstillägget helt spelat ut sin roll och kan tas bort. Den nuvarande borgerliga regeringen har uppdragit åt tjänstemän att hitta en modell för detta.
Dessa föreslår att under ordnade forma ta bort Gotlandstillägget 2015, då den nya avtalsperioden börjar. Innan dess kan en rad konkurrensbefrämjande åtgärder och diskussion med speditörerna, Gotlands kommun och öns företagare ske. Men i princip vill man köra ett chicken race med speditörerna och pressa dem, att inte höja de gotländska fraktpriserna när Gotlandstillägget försvinner 2015.
Konkurrensen mellan de stora dominerande speditörerna är dålig. De stora fraktköparna kan pressa priserna, så de har samma fraktpriser på sina varor var helst i landet de går. Livsmedelspriserna på Gotland är ju nästan billigast i landet. De stora kedjornas frakter är inte för dyra. Men alla andras? Det ska bli mycket intressant att se, om det går att ta bort Gotlandstillägget, utan att det på något sätt påverkar öns fraktpriser.
Läs mer om