Felaktiga signaler

Gotland2008-08-29 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Hittills har i år 281 personer dödats i trafiken. Dessutom har flera hundra skadats och trots massiva insatser från alla berörda myndigheter minskar inte olyckstalen i önskad omfattning. Trafiken får därför betecknas som ett av våra största folkhälsoproblem.
Dagens bilar är mycket tekniskt fulländande och ofta i bra kondition. Eftersom vägstandarden också hela tiden blir bättre, så borde också olyckstalen sjunka, men så är alltså inte fallet.

En av orsakerna kan man finna hos förarna och det ökade aggressiva körsättet och höjda hastigheterna. När man till exempel ser en del motorcyklister dåna fram på gator och vägar i farter långt, långt över det tillåtna kan man lätt konstatera att omdömet brister och attityderna måste förändras. Uttrycket "farten dödar" är idag aktuellare än någonsin.

Ju högre farten är, desto kortare blir reaktionstiden och därmed minskar möjligheten att hinna reda ut en oförutsedd händelse. Mot bakgrund av detta framstår det som något märkligt att Vägverket om några veckor höjer hastighetsgränsen på vissa motorvägar till 120 kilometer i timmen.
Dessutom rimmar det dåligt med Vägverkets miljömål, eftersom högre fart också innebär ökad bränsleförbrukning och mer skadliga utsläpp. Och som sagt, glöm inte Vägverkets uttryck "farten dödar".
Läs mer om