Enad front för vägpriser
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Rolf K Nilsson motionerar dessutom om att Gotlandstrafiken inte ska ligga under Rikstrafiken, något som nog är en förutsättning för att någon förändring ska komma till stånd.
Alla krav på vägprisprincipen har ju hittills bemötts, både av nuvarande och tidigare regering, med att Gotlandstrafiken redan får den största delen av myndighetens anslag.
Kanske är det taktiskt bra att skriva flera olika motioner med samma krav, kanske skulle frågorna få större tyngd med ett tvärpolitiskt stöd?
Anders Åkesson, Kalmar, är centerns talesman för Gotland i riksdagen och han lägger, själv eller tillsammans med andra, 13 motioner varav fem direkt berör Gotland. Bland annat föreslår centern en provanläggning för CCS vid Cementa i Slite. CCS betyder Carbon capture and storage och innebär att man skiljer ut och kapslar in koldioxid djupt ner i berget för att minska utsläppen till atmosfären och därmed minska klimatpåverkan.
Stöd för biogasproduktionen på Gotland, ökad överföringskapacitet för att möjliggöra en kraftfull utbyggnad av elproduktion på Gotland, höjd kvalitet och kapacitet på det gotländska vägnätet, finns också med i motionsfloden med Anders Åkesson som avsändare.
Nu är det bara att följa hur motionerna tas emot och även om det är olika upphovsmän till kraven på vägpriser så bör ju debatten visa att det politiska stödet från Gotland är starkt och samstämmigt.
Om nu någon har missat det...