En del av varumärket
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Därför är det hopplöst fel att i debatten om eventuella nedläggningar av viktiga serviceinrättningar ofta höra "att med fastlandsmått mätt har vi inga avstånd på Gotland". Just det, det har vi inte och det är det som är poängen när vi skall marknadsföra Gotland som inflyttningsplats. Därför får inte för många servicefunktioner utanför Visby försvinna, för då försvinner också ett av våra främsta marknadsföringsargument.
Jag tror på den idé som Centerpartiet i Katrineholms kommun lanserat under benämningen landsbygdsprövning. Partiet menar att det inte enbart räcker med landsbygdspolitiska program för att stärka och utveckla just landsbygden. Landsbygdsprövning innebär helt enkelt att innan ett beslut fattas i kommunen ska det prövas vilka följdverkningarna blir för bygden och människorna utanför centralorten. Och då inte bara de bofasta, utan också för dem som utnyttjar landsbygden för rekreation.
Just det här med "utnyttjar landsbygden för rekreation" är ofta bortglömt i debatten. För det gäller att få förståelse för att utan en fungerande landsbygd året om finns det heller ingen som kan hålla igång "sommarlandet" för rekreation.
Ska Gotland nå framgång i värvandet av nya företag och inflyttare är grunden att vardagslivet fungerar och då måste vi sluta upp med att jämföra oss med fastlandskommuner. En levande och trygg landsbygd blir då en mycket viktig del av det magiska varumärket Gotland.