En bedräglig glädjekalkyl
Klarar ambulanshelikoptern både 100 extrakörningar på fastlandet och att rädda alla gotländska liv? Foto: Håkan Ericsson
Foto: Håkan Ericsson
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ambulanshelikoptern ska flytta till hälso- och sjukvårdsförvaltning, är slutsatsen i en utredning från ledningskontoret. Då slipper man mellanhanden räddningstjänsten, som bara är en beställare och ingen utförare. Ambulanssjukvården med helikoptern och bilarna sköts av privata bolag. Och styrs av sjukvårdens behov.
Det är sorgligt, att debatten har blivit så sned om ambulanshelikoptern. Allt har handlat om budgetfrågan, istället för vilken fantastisk trygghet den ger gotlänningarna. Och dagligen både räddar liv och minskar lidande, genom att transporter sker från och till Visby lasarett till specialistsjukhus på fastlandet. Istället har det handlat om vem av räddningstjänsten eller sjukvården, som kan fixa flest av de extrakörningar, som krävs för att få budgeten för ambulanshelikoptern att gå ihop.
Det var helt enkelt en bedräglig glädjekalkyl, som presenterades, när dagens välutrustade och välfungerande ambulanshelikopter köptes in. För att få det hela att gå ihop, krävs extrakörningar på fastlandet, som Gotland får betalt för av andra sjukhus. Räddningstjänsten har inte varit framgångsrik på att fixa de lönsamma extrakörningar. Nu tror många, att sjukvården är bättre på det och vill bland annat av det skälet flytta över ambulanshelikoptern till sjukvården. Jag tror det är rätt, att flytta över helikoptern till sjukvården. Då kan alla de, som jobbar med ambulanshelikoptern, tillsammans med sjukvårdens planeringsenhet, läkarna och annan personal, fortsätta och ännu mer systematiskt lägga pusslet, så ambulanshelikoptern utnyttjas så patient- och kostnadseffektivt, som möjligt.
Enligt den bedrägliga glädjekalkylen ska helikoptern göra runt 100 extrakörningar per år på fastlandet. Hittills i år har det blivit 13. Är det realistiskt med 100 körningar på fastlandet per år? Och allra helst körningar av sjuka barn, då helikoptern måste byggas om och är borta från Gotland över ett dygn. Om helikoptern ska flyga in pengar på fastlandet, är den ju inte här på ön för gotlänningarna. Om det då blir akut behov för någon gotlänning, så kostar andra transporter ännu mycket mer än vad gotlandshelikoptern drar in på sina fastlandskörningar. Eller ska gotlänningarna få sämre vård eller dö, för att ambulanshelikoptern är på fastlandet och flyger ihop till sin budget?
Ambulanshelikoptern är jätteviktig och gör drygt 300 uppdrag varje år. Den är i luften varje dag och flyger sjuka gotlänning till bästa möjliga vård. Visst går det att köra in extrapengar på fastlandet, men frågan är vad som är realistiskt. Huvuduppgiften är att köra gotlänningar. Kan den då göra 100 uppdrag på fastlandet och lämna gotlänningarna i sticket. Det är nog dags att inse, att det var en bedräglig glädjekalkyl.