El och gas räddar framtidens bil
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Hundra år senare är det svårt att koppla ihop de fyrhjuliga fordonen med framsteg. I dag kretsar debatten istället kring problemen med trafikstockningar och hur bensinpriset gör det dyrt att ens vrida om startnyckeln. Överlever bilen nästa sekelskifte, eller är det en stegvis utfasning som väntar? Och hur påverkar det länder som byggt sitt ekonomiska välstånd på just bilindustrin?
Prestanda
I veckan framkom att svenskarna dragit ner på sitt bilåkande. Enligt Vägverket har persontrafiken minskar med 1,3 procent. Det är förstås den galopperande prisstegringen som är förklaringen. Gissningsvis börjar Medelsvensson skala bort allt utom den allra nödvändigaste bilkörningen.
Dagens Nyheters motorredaktion har testat att köra en bil som drivs av biogas mellan Stockholm och Halmstad. Reportrarna verkar snudd på överraskade över bilens prestanda och att det är möjligt att använda den gasdrivna bilen på en längre sträcka. Eftersom det finns tankningsstationer utspridda över landet är bilarna användbara också i vardagen.
Biobränsle
Biogas är metangas som utvinns från exempelvis avloppsanläggningar. Här kan man verkligen prata om ett biobränsle som inte påverkar livsmedelspriset. Men tyvärr är det knappast en lösning med potential att ersätta bensinen. Lakoniskt konstaterar artikelförfattarna att även om priset på biogas i dag är lägre i jämförelse med bensin, kommer det förmodligen att öka i takt med efterfrågan.
På andra sidan Atlanten riktas blickarna mot moderna elbilar. Veckomagasinet The Atlantic skriver om General Motors arbete med att ta fram en ny hybridbil. Traditionella hybrider använder elmotorer för att minska bensinförbrukningen. Det handlar inte så mycket om elbilar som bensindrivna bilar med elen som ett komplement.
Bilmodellen som The Atlantic beskriver fungerar på det motsatta viset. Så länge föraren håller sig till stadstrafik och inte ger sig ut på längre färder så klarar sig bilen med batteridrift. Det är först när det rör sig om längre sträckor som bensinen förbrukas.
Åskådare
Uppenbarligen går utvecklingen snabbt framåt. Inom ett par år kommer de "gröna" bilarna att vara fler och spela en allt viktigare roll för våra persontransporter. Däremot finns det ingen anledning att passivt sitta på åskådarbänken för politikerna. Även om 2000-talet också blir ett bilens århundrade måste en stor del av arbetspendlingen (som bara ökar eftersom regionerna hela tiden växer) styras över på räls.
Kollektivtrafiken måste helt enkelt bli bättre. Det kräver inte heller några tekniska revolutioner, bara politiska mål och budgetanslag. Bilen ska användas där den verkligen behövs.