Drivs framtidens gotlandsfärjor av gas?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Konceptet är inte nytt. Redan sedan 1999 finns världens första gasdrivna passagerarfärja i drift i Norge. Den ägs och drivs av Fjord 1 - landets största färjeoperatör som under 2006 transporterade 26 miljoner passagerare med sina fartyg.
Uppgifterna kan man läsa i den svenska organisationen Skärgårdsredarna SWEREF:s officiella tidskrift. "Glutra" som färjan heter är av öppen typ och i en mindre skala än vad ett fartyg för Östersjön sannolikt kommer att kräva.
Erfarenheterna är dock så goda att man nu beställt ytterligare fem färjor med målsättningen "Huvudmålen är att minska de negativa miljöeffekterna, minska restiden och öka transportkapaciteten". Denna senare generation av gasfärjor skall kunna ta 198 personbilar och 536 passagerare som kommer att färdas med 17-22 knop.
Hög driftsäkerhet
Gasfärjan har nu varit i drift i mer än sex år med 35 000 driftstimmar och endast varit ur drift på grund av tekniska problem i några timmar. Underhållskostnaderna är dock cirka 20 procent högre än en motsvarande dieseldriven färja. Det är motorerna (dubbla) och gassystemet som ger extrakostnaderna.
Drivmedlet är LNG-gas (Liquified Natural Gas) som i Norge har lägre skatt, och blir därför billigare än diesel. Gasen levereras till fartyget i flytande form till två separata stålcontainers, som i en senare färjekoncept vardera kommer att rymma 125 kubikmeter. Miljön blir även bättre eftersom faktiska mätningar redan har visat på cirka 80 procents reduktion av koldioxidutsläppen jämfört med en dieselelektrisk färja.
Kanske information på stämman?
Det skall bli intressant att följa den fortsatta utvecklingen inom detta område.
Kanske kommer vi att få en första inblick och information från Gotlandsbolaget om hur man ser på denna teknik och eventuella planer inför framtiden vid tisdagens bolagsstämma.