Dialog med rederiet
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Annars fungerar trafiken mycket bra med komfortabla fartyg och hyfsade tidtabeller. Det finns dock en del aktuella skönhetsfläckar och även orosmoln när det gäller framtiden.
Till det förstnämnda hör bland annat den helt miserabla bagagehanteringen i Nynäshamn, där passagerare utan bil först får gå ner för en backe för att hämta väskorna på bagagevagnarna och sedan upp igen till båtbussarna. År ut och år in utan att något händer till det bättre!
Rederiet friskriver sig alltid helt från problemet och skyller på Stockholms hamn, som äger hamnen i Nynäshamn. Säkert formellt riktigt, men med lite god vilja skulle naturligtvis en så stor trafikoperatör som Destination Gotland kunna trycka på för en smidig lösning, så att resenärerna får en positiv upplevelse av hela resan och inte bara från "landgång till landgång".
Till orosmolnen hör definitivt oljemarknadens framtida inverkan på färjetrafiken. Helt avgörande fråga för att vår landsväg även i fortsättningen ska fungera snabbt och prismässigt acceptabelt. Hela sjöfartsnäringen är uppbyggd på obegränsad oljetillgång och utvecklingen av alternativ verkar gå trögt.Vad har rederiet för strategi?
Om resenärerna utnyttjar möjligheten att ställa frågor och rederiet lyssnar och verkligen tar till sig synpunkterna, kan det bli en riktigt intressant eftermiddag på Borgen.