Vid flera tillfÀllen har politikerna slagit fast att Gotland skall ha trafik pÄ tvÄ hamnar pÄ fastlandssidan. Att Rikstrafiken inte har samma uppfattning Àr kÀnt, det har nuvarande generaldirektör Staffan Widlert framfört flera gÄnger. NÀr han nu skriver under den förbryllande texten till Oskarshamns kommun mÄste man frÄga sig om han har fÄtt nÄgra politiska signaler. I sÄ fall frÄn vem?
Rolf K Nilsson, den moderate riksdagsledamoten frÄn Gotland, protesterar i ett utskick till medierna mot Rikstrafikens tillvÀgagÄngssÀtt. Men pÄ vilket sÀtt tÀnker han agera? Nu nÀr han Àr riksdagsledamot har han ju betydligt större möjligheter till direkt pÄverkan Àn vad han och vi andra har som kommenterande journalister i lokaltidningar, Àven om den vÀgen att pÄverka inte skall förringas.
Jag noterar att Staffan Widlert sÀger att brevet tillkommit för att ingen skall ta nÄgot för givet. Nej, det mÄ sÄ vara, men varför agerar Rikstrafiken dÄ sÄ hÀr klart för ett enhamnsalternativ utan offentliga uppdrag frÄn riksdag och regering? Dessutom stÄr det ju uttryckligen i skrivelsen till Oskarshamns kommun att den pÄgÄende upphandlingen "sannolikt kommer att resultera i ett avtal om en sexÄrig trafikperiod". I klartext innebÀr det att den period som nu upphandlas gÀller till och med Är 2014 nÀr vi tyckt oss se möjligheterna till en period som omfattar tio Är.
Det Àr vÀlgörande att Rolf K Nilsson reagerar, men att han fÄr inte nöja sig med att göra pressutskick utan verkligen utnyttja de kanaler han har som riksdagsledamot. Dessutom för ett parti med direkt ingÄng i regeringskansliet. Bli ordentlig brÄkig, Rolf K Nilsson!
Och som jag skrev i lördagsledaren mÄste för övrigt alla ansvariga pÄ Gotland reagera. Nu har alla fÄtt vetskap om skrivelsen, som mÀrkligt nog i sin sÀndlista inte hade med Gotlands kommun som mottagare av brevet för information. Det har nÀmligen enligt sÀndlistan bara gÄtt till nÀringsdepartementet, lÀnsstyrelsen i Kalmar och Oskarshamns hamn. Inte till Gotland som Àr mest berört av frÄgan.