Det finns bara en torgdag
Foto: Bengt Zettergren
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotlands kommun bjöd in till kick off (vad är svenska ordet för det? Avstampsmöte?) förra helgen där hundratals gotlänningar skulle få smaka på varumärket för att bli delaktiga.
Om löftena i varumärket ska infrias, måste alla medverka till det, alla på sitt sätt, utifrån sin horisont. Så säger alla inblandade och så är det naturligtvis.
Men för alla som inte aktivt varit med i arbetet blir det väldigt diffust: hur ska jag och min verksamhet kunna bli magisk?
Just det där ordet säger allt om det som så många upplever när de kommer hit, men blir också väldigt luddigt när vi som ständigt bor på en magisk plats ska förverkliga innebörden av det.
Samtidigt behöver vi faktiskt inte göra nånting. Gotland är redan magiskt, vare sig vi vill det eller inte.
Det är olyckligt att så mycket energi fastnat på detta laddade ord.
Jag kan förstå en del av kritiken mot hur arbetet skötts, det har funnits lite för mycket defensivt försvar och lite för lite lyssnande intresse för vad kritiken står för. Däremot värjer jag mig mot alla som, utan att ha varit insatta, sågar hela arbetet rakt av och menar att det varit att kasta pengarna i sjön och bara en massa trams.
Orsaken är såklart att man känner sig utestängd, exkluderad.
Samtidigt har inbjudan till varumärkesarbetet varit bredare än något annat. Alla som vill har fått vara med och bidra. Kanske har man avstått för att utgångspunkten varit att hitta lösningar, inte problem?
Den största knäckfrågan är dock inte vilken slogan vi ska använda, även om det är viktigt, utan hur vi går vidare med innehållet i arbetet för att stärka varumärket. Något som är intimt sammankopplat med det regionala utvecklingsprogrammet Vision Gotland 2025.
Vi har slagit fast en rad faktorer som ska vara verklighet 2025, men ingen sitter inne på lösningen hur vi kommer dit.
Något som skulle göra att vi tog ett jättesteg på bara en dag är just det jag nämnde förut: fokusera på lösningen, inte problemet.
Man hittar inte svar på svåra frågor bara genom att ändra fokus, men bara genom denna attitydförändring skapas möjligheterna.
*
Nu återgår det politiska arbetet till sina vanliga rutiner. Riksdagsarbetet är igång och efter den urladdning som sittande regering genomgått genom sitt, i mitt tycke, både genomtänkta och kloka sätt att presentera höstbudgeten i omgångar, återstår nu det lite svårare arbetet att uppnå allt man vill och gett löfte om.
På Gotland är det dags att sätta sig och sammanställa budget för kommunens alla verksamheter. I veckan är det budgetberedning i tre dagar för våra ledande politiker.
*
Veckan bjuder också på det som i min barndom var årets höjdpunkt: torgdagen i Hemse. Vi pratade på redaktionen om man ska säga Stortorgdagen eller Hemse torgdag men för oss Sudergutar är det rätt och slätt "torgdagen", det finns bara en.
Jag ska vara på plats tillsammans med flera andra från redaktionen för att prata tidning i allmänhet och GT i synnerhet. Kom gärna förbi för en pratstund!