Den totala finishen är viktig

Gotland2008-08-06 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Turismen är en av Gotlands viktigaste näringsgrenar och skapar bland annat många arbetstillfällen. När turismen diskuteras pratas det ofta om transportkapacitet och boende. Turism handlar dock inte bara om dessa två frågor och vi skall inte invaggas i föreställningen att turismen är ett självspelande piano. Vi måste också bjuda till för att visa upp fräscha miljöer och tillgodose olika servicebehov.

Årets turistsäsong rullar på och med den också de återkommande problemen med bland annat bristen på offentliga toaletter och sophantering - inte bara i Visby utan på hela Gotland.
En förbättring under sommarens turisttillströmning handlar mest om att öka kapaciteten och placera ut fler containrar, sorteringskärl och tillfälliga toalettvagnar på rätt ställen.

Det pratas ofta om storslagna visioner, vilket också är nödvändigt, men vi får inte glömma bort att sänka blicken och se den totala finishen. Det är den som fulländar Gotlands dragningskraft och popularitet.
Visst, det kostar pengar, men vad kostar ett dåligt turistrykte på lång sikt? Dessutom tror jag att kostnaden för en tillfällig kapacitetshöjning vad gäller sophantering och toaletter bara motsvarar en liten del av turistnäringens totala marknadsföringsbudget. Men det är en nödvändig kostnad.
Läs mer om