Den anonyma maten

Gotland2008-08-04 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det blir allt vanligare att de stora livsmedelskedjorna använder egna varumärken på sina produkter. På dessa förpackningar framgår det nästan aldrig var exempelvis grönsakerna är odlade eller pizzan tillverkad, utan bara en upplysning om var de är paketerade. Produktions- och paketeringsland behöver ju inte vara det samma och vad jag förstår är det lite av livsmedelshandelns avsikt med egna varmärken.
Råvarorna köps in i det land där de för tillfället är billiga, men för konsumenten är förpackningen densamma. Förklaringen till detta handlingssätt sägs vara att priserna måste pressas.

Frågan är om absolut lågpris är det bästa konkurrensmedlet? Kanske borde i stället de kända och etablerade aktörerna i den svenska livsmedelshandeln profilera sig genom hård marknadsföring av för konsumenten välkända märken. Här finns också chansen att gå i täten med ordentlig ursprungsmärkning.
Det är viktigt att kunna se var produkten kommer ifrån, eftersom odlings- och produktionsmetoder, giftanvändning med mera skiljer sig mellan olika länder. Förhoppningsvis kommer fler konsumenter framöver att reflektera över detta och läsa på förpackningen och också ställa frågor om produktionsland till livsmedelskedjorna.

Glädjande nog visar undersökningar att konsumenternas intresse för kvalitetsmat ökar och att det inte längre bara handlar om priset. Nu gäller det bara för producenter och handel att hänga med och inte missbedöma utvecklingen som exempelvis många producenter gjorde när det gällde ekologiska produkter. Det kommer alla att tjäna på.
Läs mer om