Dags att vända skutan
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Människor har förväntningar när de kommer hit. Förväntningar som ingalunda är enhetliga utan som skiljer sig mellan allt från en önskan att komma till en tyst och harmonisk plats, till att få komma till partystället framför andra.
Nog har vi plats för dem alla?
Inte behöver vi väl ändra på så himla mycket för att bli mer välkomnande och serviceinriktade för dem som kommer hit?
Det handlar om attityder och om samarbete, som jag skrev om även i går och som även var det som Irene Falkbrink Norrman, varumärkesbyggare med många års erfarenhet, efterlyste i sin enkla analys av hur Gotland uppfyller varumärkeslöftet i dag.
För även om vi inte förut gjort ett systematiserat arbete för att bygga ett varumärke har vi alltid haft ett och därmed också ett löfte till alla som kommer hit.
Varumärket, som vi nu vill bredda, bestod tidigare i stort sett av en faktor: sol och bad.
Löftet som förknippades med detta var att här finns förutsättningar för en finfin sommarsemester men hur mycket har vi ansträngt oss för att uppfylla löftet?
"De kommer ju ändå" har präglat mycket av inställningen när det gäller både service och standard.
Tillväxt Gotland som i går anordnade Gotlands Företagardag -08 hade gjort ett fint arbete och att vi på Gotland varit svältfödda med sådana dagar för inspiration och nätverkande blir så tydligt. Det var säkert fler än jag och min stolsgranne som funderade över vad hela dagen kostade i pengar.
Det är lätt att fokusera på kostnader men som Irene Falkbrink Norrman konstaterade, formeln för rik består av två andra komponenter också R(esultatet)=I(ntäkter)-k(ostnader).
R=I-K.
Enkelt men tänkvärt.