Dags att leverera, Maud
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag skriver till dig med anledning av ett ärende som varit aktuellt i decennier.
Det har utretts från alla håll och kanter och alla är överens om hur det borde vara.
Det råder till och med total politisk enighet och det finns beslut om principen i riksdagen, taget 2006.
Ändå är allt fortfarande som förut och det handlar inte om en lokal fråga för Gotland utan om en nationell angelägenhet.
Jag talar om det faktum att till exempel ett par som har sina barn och barnbarn på Gotland inte kan hälsa på dem så ofta som de skulle önska. De andra barnbarnen bor på samma avstånd, cirka 15 mil, men på fastlandet. Dem kan de hälsa på om inte så ofta de vill så så ofta det är möjligt. Syskonen och kusiner träffas kanske en gång om året.
Detta för att resan hit kostar 3 000 kronor för en familj.
Det här är en viktig och underskattad konsekvens av prissättningen i gotlandstrafiken. De här frågorna har stor tyngd när en familj står i valet var man ska bosätta sig.
Men kanske ännu viktigare är frågan vad det gör för en regions möjligheter till tillväxt att ha det på detta viset?
Hela Sverige ska leva är en känd devis som de flesta tänker på centerpartiet när de hör.
Du är centerpartist och dessutom näringsminister.
Bättre läge att bli historisk har du inte. Det finns ingen politisk oenighet i frågan, och bara good will att vänta från medborgarna. Att bli den som äntligen löste frågan om gotlandstrafiken och gjorde Gotland jämställt med övriga landet är ingen dålig merit.
Tillåt mig att citera delar ur ställningstagandet i betänkandet "Moderna transporter" från 2005:
"Staten har ansvar för att det finns likvärdiga transportmöjligheter i hela landet. Detta måste gälla även Gotland. Utgångspunkten måste vara att Gotlands konkurrensvilkor inte är sämre än andra landsändars. Färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet ersätter de vägar och broar som samhället ställer till förfogande utan kostnad för nyttjarna i övriga landet. Det motiverar att speciella insatser görs av staten för att neutralisera de transport och konkurrensnackdelar som Gotland har. Stödet till Gotlandstrafiken är i grunden en satsning som förbättrar konkurrenskraften så att även Gotland kan bidra till den svenska tillväxten".
Om några veckor riktas hela Sveriges fokus mot Gotland i samband med Almedalsveckan.
Men Gotland finns även de andra 51 veckorna och nu vill vi ha samma förutsättningar som resten av landet.
Ni har redan bestämt hur det ska vara.
Nu är det dags att agera.
Därför: vägpris nu!