Budskap som inte når fram

Gotland2008-06-26 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Åsa Torstensson (c) ger inga löften om vägpriser i Gotlandstrafiken.
Svaret på Christer Engelhardts (s) fråga är ungefär likadant som det som refererades på den här sidan häromdagen och som då (2005) gavs av dåvarande statsrådet Ulrica Messing (s).
I korthet går regeringens inställning ut på att trafiken redan i dag är Rikstrafikens enskilt största post och att den därmed redan är mycket högt prioriterad.
Om detta har ingen i vägpris.nu eller någon annan haft några invändningar.
Men när man pratar om vägpriser kan man inte begränsa jämförelsen till Rikstrafikens verksamhet. Denna myndighet har som uppgift att se till att det finns fungerande transporter överallt i landet, även där det inte är kommersiellt intressant.
Frågan om vägpris är en helt annan.
Åsa Torstenssons svar visar, liksom föregående ministrars, att detta budskap inte går fram.
Det är klart att Gotlandstrafiken kostar mycket om man jämför med andra trafiklinjer som får stöd av Rikstrafiken, men i prisfrågan är det inte dessa vi ska jämföra med utan snarare Ölandsbron för att ta ett exempel.
Vad kostade den i investering och vad kostar den i underhåll per år?
Vad kostade tunneln genom Hallandsåsen och vad kostar bygge och underhåll av alla motor- och järnvägar på fastlandet?
Boende i Norrlands inland har långa avstånd och inte närhet till allmänna transportmedel och borde också få statligt stöd kan man tycka.
Men de har ett alternativ.
De kan ta bilen antingen hela vägen, eller till närmaste tågstation.
Det går inte om man ska till Gotland.
Hela Gotland är beroende av att det kommer hit fler, både som besökare men ännu hellre som bofasta.
Det räcker inte att vi som bor här åker billigt och Eva Werkelins beskrivning av gotlandsrabatten som en "håll-käften-rabatt" är pricksäker.
Jag kan ta ett beslut från statsmakterna att vägpriser inte ska gälla i Gotlandstrafiken om det finns en bra motivering.
Men så länge själva budskapet helt klart inte har nått fram måste vi fortsätta nöta in det tills det har fastnat.
Läs mer om