Bryt den hopplösa statistiken

Det är orimligt att nära 500 personer skall dödas och 4 000 skadas svårt i trafiken år efter år. Olyckskurvan måste vändas!

Det är orimligt att nära 500 personer skall dödas och 4 000 skadas svårt i trafiken år efter år. Olyckskurvan måste vändas!

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Gotland2007-10-01 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den så kallade "nollvision" för trafiken som Riksdagen beslutat om känns just nu väldigt avlägsen. Innebörden av detta beslut är att ingen skall dödas eller skadas allvarligt i trafiken. På vägen dit finns ett antal etappmål och för 2007 är den cyniska kalkylen 270 dödade. Jag skriver cyniska, för egentligen känns det märkligt att kalkylera med "antalet dödade i trafiken". Men det är verkligheten som gäller och hittills i år har 360 människor omkommit i trafiken.
Det är en ökning med 30 personer jämfört med motsvarande tid förra året och innan årets slut kommer nära femhundra människor att dödas på de svenska vägarna. Det är en alldeles för hög siffra och hur kan vi acceptera detta år efter år efter år?
Dagens bilar är mycket tekniskt fulländade och vägarna förbättras ständig. Med bättre bilar och säkrare vägar borde olyckstalen sjunka betydligt snabbare än de gör. Vad orsakerna till denna motsägelsefulla statistik kan vara är svårt att peka på. En kan man finna hos förarna och det ökade aggressiva körsättet i kombination med dåligt omdöme och för höga hastigheter.
Jag tycker att det uttalande som statssekreterare Leif Zetterberg (c) på Näringsdepartementet, vilka hanterar trafikfrågorna, gjorde i en TT-intervju visar på ett nytt synsätt: "Visst kan man alltid tycka att Vägverket borde få mer pengar, men det viktigaste är att få igång en attitydförändring. Alla vet att man skall vara nykter i trafiken och hålla hastighetsgränserna, men ändå bryter många mot reglerna."
Desto högre farten är, desto kortare blir reaktionstiden och därmed minskar möjligheten att hinna reda ut en oförutsedd händelse, som exempelvis plötsligt uppdykande vilt på vägen. Därför måste mer kraft sättas in för att förbättra attityder och omdöme hos alla trafikanter, för hur säkra vägar vi än bygger kan de aldrig balansera upp en omdömeslös körning.
Läs mer om