Biogas - en resurs även till sjöss

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-04-29 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För nästan ett år sedan i början av maj ställde jag frågan i Liberal debatt under rubriken "Drivs framtidens gotlandsfärjor av gas?". Frågan var närmast riktad till Rederi AB Gotlands ledning inför den då instundande bolagsstämman. Och svaret kom promt från Jan-Eric Nilsson i samband med stämmans informationsavsnitt. Rederiet studerar frågan kontinuerligt blev beskedet, och det är inte helt osannolikt att nästa generation färjor kan komma att drivas med LNG-gas (Liquified Natural Gas). Erfarenheterna från motsvarande projekt i Norge har visat sig vara både driftsäkra och ekonomiska.

Mycket klokt beslut
När nu kommunfullmäktige i måndags tog beslutet om att driva biogasprojektet vidare kan det åter vara på sin plats att ställa ett antal följdfrågor inför årets bolagsstämma.
I den regionala strategi och kommunala handlingsplanen för främjande av produktion och nyttjande av lokalt producerad biogas på Gotland talar kommunledning endast i termer av fordonskonsument och som pådrivare. Det är nog ett mycket klokt beslut. Även om produktion i större skala kan bli en lönsam historia så ska Gotlands kommun inte engagera sig i vare sig produktion eller distributionsdelen. Vad man däremot mycket väl kan vara behjälplig med är att sammanföra projektets båda aktörer; råvaruproducenter och potentiella storförbrukare. För gemensamt bildande av produktionslinan.

Stark part
Och det är kanske här som Gotlandsbolaget skulle kunna vara en stark part. Både som investerare, producent och tänkbar storkonsument tillsammans med förslagsvis jordbrukskorporationen. Kommunens uppgift blir då att med kraft verka politiskt för att här liksom i Norge få en lägre och rimligare beskattning av gasen.
Men då kvarstår den icke oväsentliga frågan: är det tekniskt möjligt att konvertera dagens fartygsflotta till gasdrift till en rimlig kostnad, eller ser man sig tvingad att vänta till nästa generations färjor? Den frågan kan endast fackfolket inom Rederi AB Gotland besvara. Och är bolaget intresserad av att medverka till att producera sitt eget bränsle?

Ha rätt bränsle
När kommunen i sin regionala strategi för Gotland som sista men ack så talande punkt 6 säger:" Inför kommande upphandling av Gotlandstrafiken påverka aktörerna att välja ett gasalternativ " - inser man att det gäller för den som vill ha kvar eller överta trafiken nästa avtalsperiod, att ha rätt bränsle i tankarna när det blir dags att lämna in anbud.
Läs mer om