Bilar som driver med vinden
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Men kanske ska vi i stället vara riktigt glada för det. De bärande idéerna i Perssons gröna folkhem var att ersätta koldioxidfri kärnkraft med vedeldning, samt en satsning på källsortering av fekalier och urin med tankar på miljardinvesteringar i separerande klosetter och nya avloppsledningar. Ändå var växthuseffekten redan då känd, om än inte lika hett debatterad som nu. Perssons folkhem hade inte blivit grönt, utan svett och sotsvart av rök och lågor från brinnande ugnar.
Båda behövs
Går vi ett par decennier ytterligare tillbaka i tiden talades det rätt lite om fossil energi som problem, annat än när oljeproducerande länder ibland stängde kranen till väst och nord. Desto mer diskuterades kärnkraft kontra sol och vind, som sågs som motstående alternativ. I dag vet vi bättre. Det behövs både kärnkraft och alternativa, förnyelsebara energikällor för att stävja samtidens största globala miljöproblem, den skenande klimatförändringen. Kärnkraftens förespråkare i storindustrin och sol- och vindkraftens talespersoner inom miljörörelsen måste helt enkelt sluta fred, och enas i kampen mot det stora hotet; att jorden blir ett drivhus.
Vindkraft är inte längre något att vifta bort. Branschorganisationen Svensk Vindkraft presenterade häromdagen ett högtflygande mål, att vindkraften år 2020 ska producera 25 terawattimmar (TWh) elektricitet. Det skulle innebära att produktionen 25-faldigas på bara tolv år. I dag ligger den på 1 TWh i Sverige. Men vindkraft i större skala är ingen omöjlighet. I Tyskland produceras 30 TWh, trots sämre geografiska förutsättningar. Ett annat problem är att tillståndsprocessen i Sverige är mycket segdragen. Det kan ta flera år att få en ansökan beviljad. I Danmark tog det bara fyra månader att ge klartecken för en jättelik vindkraftspark till havs.
Modellerna för klimatförändringarna ser lite olika ut, men några förebådar ökat blåsväder och de flesta ett större vattenflöde för norra Europa. Det vore då inte fel om man skulle lyckas ta till vara de ändrade miljöförutsättningarna för att producera mer klimatneutral energi. Fossila bränslen får reserveras för exempelvis flygtrafik och storskaliga sjötransporter där det är svårt att - åtminstone i dag - se realistiska alternativa drivmedel.
Men bilar kan drivas av vind - i alla fall enligt Svensk Vindkraftförening. Det ska dock inte tolkas bokstavligt. Tanken är inte att sätta upp segel på biltaken, men väl att utveckla hybridbilar som kan "tankas" med vindkraftsel (eller annan el).
Klimatvänlig eluppvärmning
I visionen om det gröna folkhemmet skulle de många svenska villor som byggdes med elradiatorer på 1970-talet få bidrag till att konvertera till vattenburen värme, till exempel från de då nya pelletsugnarna. Nu, bara tio år senare, framstår klimatvänlig eluppvärmning smartare än till och med vad man trodde på 1970-talet, förutsatt att elen inte kommer från kol eller olja.
I alla fall framstår statliga bidrag för att installera eldningsvärme och förbränningsugnar som en mindre välbetänkt idé.