Bensin att köpa enbart i Visby?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Påtvingad pump
De försäljningsställen som den 1 januari 2009 säljer mer än 1500 kubikmeter/bensin per år blir tvingade att tillhandahålla en pump med förnybart drivmedel. En investering som oftast innebär en kostnad på en halv million. Detta i ett läge där omsättningen stadigt är i sjunkande på grund av de höga drivmedelspriserna.
I takt med dålig lönsamhet kommer nu täta rapporter om att allt fler bensinmackar i glesbygden försvinner. Men även i Visby kan man från personalen höra att man tjänar bättre på att sälja en varm korv med bröd och dricka än att sälja bensin. De bemannade som inte idag även fungerar som en kvartersbutik med matvaror och tidningar kommer i längden inte att överleva. Konkurrensen är stenhård.
Fungerande kartellbildning
Trots att bensinbolagen i realitet har en väl fungerande kartellbildning som avspeglas i ständigt samtidiga prisjusteringar. Ett förhållande som ansvarig kontrollmyndighet hittills mycket diskret har blundat för. De kanske mest negativa konsekvenserna av pumplagen är att utsläppen de facto ökar eftersom bilägaren tvingas åka allt längre sträckor för att fylla tanken. Alla har som bekant inte tillgång till kollektivtrafik och kan ställa bilen i garaget. I värsta fall kan resultatet bli att bensin till slut kommer att säljas enbart i Slite, Visby och Hemse. Tveksamt om Fårösund , Klintehamn och Burgsvik kommer att hänga kvar i svängarna. Mindre försäljningsställen faller som höstlöven.
Hamilton och folkpartiet kräver som hittills enda parti att det sista steget i lagen den 1 januari nästa år stoppas och avskaffas för gott. Detta för att begränsa skadorna på mackverksamheten framför allt på landsbygden.
De kräver också att en utvärdering genomförs av konsekvenser för glesbygden, klimatet och ekonomin.
Teknikneutral hållning
Folkpartiet menar enligt partiets energitalesman Carl B Hamilton att staten bör inta en teknikneutral hållning till vilka bränslen som på sikt visar sig vara bäst ur klimatmässig och ekonomisk synpunkt. Centern och Folkpartiet tycks stå på samma fot i denna fråga. Men hur är det med övriga partiers omsorg om glesbygdens överlevnad ? Nu gäller det att handla snabbt - förslagsvis i trafikutskottet.