Bättre men dyrare
Vi får behålla den bästa färjetrafik vi någonsin haft fram till 2014. Den blir bättre, men dyrare.
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det nya avtalet som Rikstrafiken tecknat med Destination Gotland innebär att vi får något bättre trafik, då de får använda fyra båtar och större frihet att anpassa trafiken till efterfrågan. Nackdelen är att det kommer att bli dyrare att åka med båtarna.
Gotlandsrabatten blir kvar, men priset i övrigt kan variera. Rederiet får frihet att köra kampanjpriser, som flyget, men det finns ett takpris i avtalet över vilket rederiet inte får höja. Godspriset ligger kvar som nu, men det liksom passagerarpriset kommer att påverkas av oljeprishöjningarna. Oljeprishöjningarna kommer staten att betala hälften av och resten får rederiet ta. Det betyder i praktiken att passagerarpriserna höjs om oljepriset stiger. Få tror att oljepriset inte stiger. Så räkna med prishöjningar för att åka snabbfärja till Gotland.
Jag frågade Rikstrafikens ordförande Inger Davidsson, kristdemokraterna, om regeringen givit signaler om att sätta till mer pengar för att kunna sänka priserna. Men någon sådan ambition har inte den borgerliga regeringen. Så när det gäller var inte centerledaren och näringsministern Maud Olofsson och infrastrukturminister Åsa Torstensson intresserade av att ge Gotland den utvecklingskicken, som sänkta färjepriser skulle ge. Centern har svikit Gotland och vill inte ge Gotland lägre färjepriser. Det blev inte lägre färjepriser med en borgerlig regering, där centern äger frågan om färjetrafiken. Det blir högre färjepriser, när centerpartiet och de borgerliga regerar Sverige.
Om biljettpriserna är den stora besvikelsen, så finns det många förbättringar. Det är jättebra att vi får behålla snabbfärjorna och dessutom kommer de mindre fartygen kunna användas både till Öland och i turer österut. Vi vet nu att vi får behålla den bästa färjetrafik vi någonsin haft fram till 2014. Nu har öns näringsliv och gotlänningarna fått klara besked om att färjetrafiken blir bättre, men dyrare och kan handla därefter.