Bara EU kan rädda Östersjön

Bara med kraften från EU kan Östersjöns miljö räddas.

Bara med kraften från EU kan Östersjöns miljö räddas.

Foto: Franck Prevel

Gotland2008-06-24 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Oljeutsläpp kletar nu ner Tofta strand. Saneringen sätts igång, men sannolikt hittas varken fartyg eller redare att skicka räkningen till. Det kostar på att ständigt ha 2 000 fartyg i rörelse i Östersjön. Det lär inte vara det sista oljutsläppet från någon redare, som struntar i miljön.
Världsnaturfonden, WWF, larmar om Östersjöns bedrövliga tillstånd. Av världens alla döda havsbottnar, så finns sju av tio i Östersjön. Det beror allra mest på övergödningen, som jordbruket leder till. Men också utsläpp från industrier och storstäder utan ordentlig avloppsrening. De mest förorenade områdena är Finska viken och Rigabukten. Till det kommer nu klimatförändringen som gör vattnet varmare, som spär på övergödningen. Vilket leder till döda och växt- och fisklösa bottnar.
Nu krävs krafttag för att få till stånd förändringar för miljön i Östersjöregionen. Det är bra att Världsnaturfonden och svenska LRF, Lanbrukarnas riksförbund, samarbetar för att sprida bättre brukningstekniker till länderna runt Östersjön, så läckaget från jordbruket minskar. Deras samarbete kan minska övergödningen.
Men för att nå någonstans krävs att EU agerar. Alla länder utom Ryssland är med i EU. Om EU beslutade om skarpa åtgärder och kopplade pengar till detta, skulle alla länder runt Östersjön kunna stoppa utsläppen och därmed rädda Östersjöns miljö både på botten och vid ytan.
Bara EU har handlingskraft att bestämma regler och åtgärder för att rädda Östersjön. Som vanligt handlar det om politisk vilja. Viljan att snabbt få ihop åtgärdsprogram för att stoppa övergödningen. Men också för att få ordning på sjöfarten i Östersjön. Det måste till en reglering av sjöfarten, med obligatorisk trafikledning. Alla båtar måste ha klara identifieringssignaler. Och det måste till trafikledningscentraler. En borde självklart ligga på Gotland. Dessutom borde Sjöcentralen och Gotsam-andan förädlas till ett säkerhetscenter i Visby. Tvärtemot vad försvarsmakten nu planerar om nedläggning, borde hotet mot Östersjön och mänskligheten i Östersjöregionen leda till utveckling av Sjöcentralen.
Åtgärder för att förbättra Östersjöns miljö, få stopp på övergödning och oljeutsläpp och införa en trafikregleringen av sjöfarten, är EU:s viktigaste uppgift i Östersjöregionen. Det handlar om liv eller död för denna tillväxtregion. Därför blir EU-valet nästa år livsavgörande för Östersjöregionen.
Läs mer om