Att vara klimatsmart i vardagen

Gotland2008-08-08 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För snart ett år sedan startade kommunens kampanj "Klimatresenären" och avsikten med kampanjen är att förmå oss gotlänningar att tänka klimatsmart och planera vårt resande, så att vi blir som kampanjnamnet - klimatresenärer. Ett bra initiativ, men sedan gäller det att orka handla i den gråa vardagen. Kampanjens huvudbudskap är nämligen: Ställ om möjligt bilen och gå, cykla eller åk buss till jobbet.

Nu har inte alla dessa möjligheter på grund av bristande kollektivtrafik, oregelbundna arbetstider med mera. Men många kan samåka och på så vis dra sitt strå till stacken. Det handlar inte om att leva med tagelskjortan på, utan snarare att tänka efter och planera alla resor. Har man cyklat till jobbet fyra dagar och det regnar den femte, går det att ta bilen.

Hur har då resultatet av kampanjen blivit? Har bilåkandet minskat och bussåkandet ökat? I dagens statistiksamhälle måste detta vara lätt att redovisa. Tyvärr uppmuntrar inte biljettpriset på 14 kronor för en enkelresa i stadstrafiken "sällanresenärerna" att upptäcka bussens fördelar.
För bussen har en mycket central roll i klimatdebatten, eftersom den fraktar femtio passagerare i en mil på tre liter bränsle. Det är nog bara spårvagnar som kan slå bussen som klimatsmart trafikslag.
Även kommunen måste aktivt deltaga genom exempelvis bättre reseplaneringen inom förvaltningarna. Alla "tomresor" måste bort och dessutom kanske fordonsparken är på tok för stor.
Läs mer om