Att öka Gotlands tillväxt
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är bra att programmet har sin bas i vad som faktiskt sker på Gotland. En del impulser ges utifrån. Det jag känner störst glädje över är att företrädare för Göteborg & Co kommer att berätta hur framgångsrik deras marknadsföring av varumärket Göteborg har varit.
Jag har tidigare hett drivit förslaget om att vi även på Gotland borde skapa ett Gotland & Co, för att samlat och enigt marknadsföra bilden av Gotland. En bild som inte bara handlar om sol, bad och semester. Utan också påvisar Gotlands oerhörda kvalitéer som ställe att bo på året runt.
Det blir spännande presentationer av gotländskt samarbete och utvecklingstänkande, som översatts i praktiskt handlande. Och så ska projektledaren Tiina Mykkänen, som GT presenterade redan igår, på plats berätta om hur hon uppfattar sitt nya jobb. Det ska bli spännande! Det är mycket glädjande att man valt en, som det verkar, skicklig kvinna till jobbet.
Jag tror att det hade varit svårt för en person, som redan finns på Gotland, att klara det jobb som Tiina Mykkänen nu fått. En gotlänning hade haft för många att ta hänsyn till. Tiina Mykkänen, som kommer från Västerås, kan gå in utifrån och trampa på alla de tår som behöver trampas på och ställa alla frågor, som en inflyttad kan ställa på Gotland. Så alla ser hur vi borde jobba istället. Och att vi verkligen ser alla de möjligheter som vi har på Gotland och tar bättre vara på dem.
Gotland Just nu, Näringsliv, som gavs ut inför Gotlands Företagardag, berättar att kommunen nu dra igång en charmskola för 130 tjänstemän. De ska lära sig ett positivt bemötande av företagare. Det hela kostar en kvarts miljon kronor och utförs av en konsultfirma i Stockholm.
Detta är nog bra och svarar mot de önskemål, som företagare så ofta för fram. Men borde inte en motsvarande utbildning ordnas för öns företagare, så de får ökad förståelse för hur kommunen fungerar och under vilka lagar och villkor tjänstemännen ska agera. Då kan det uppstå ömsesidig förståelse mellan företagare och tjänstemän.
Det allra bästa med skapandet av föreningen Tillväxt Gotland är att det blir en bättre dialog mellan näringslivet, kommunen och andra aktörer, som påverkar företagsklimatet och tillväxten på Gotland. I denna dialog är det viktigt att alla parter lyssnar på varandra och förstår sina olika rollerna. Det handlar om samverkan för att offensivt marknadsföra Gotland, så vi lockar hit fler besökare och innevånare.