Är det missbruk?
Har ägarna till Gotland Promotion kollat, att deras lägre provisioner än ickeägarnas för likvärdiga transaktioner, inte strider mot Konkurrenslagen från 2008.
Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den enda bristen i denna konstruktion är att den dominerande monopolsidan ägs av fyra dominanter i öns besöknäring. När som i detta fall fyra företag utnyttjar en monopolsituation, kallas det oligopol. Därför kallade jag igår de fyra företagen för oligarker. De fyra företagen är Rederi AB Gotland, som äger 55 procent av Gotland Promotion. De andra ägarna är Harlevibolagen, Gotlandsresor och Kneippbyn, som äger vardera 15 procent. Gotland Promotion är ett 100 000 kronors bolag. Aktieägarna har alltså satsat 100 000 kronor tillsammans. Gotlandsbolaget 55 000 kronor och de andra tre beskedliga 15 000 kronor var i aktiekapital.
Så här långt är inget fel. Men så uppstår det tvivelaktiga, nämligen att det är skillnader på de provisioner som ägarna till Gotland Promotion och ickeägarna betalar för de tjänster som säljs, om man har kontrakt med Gotland Promotion. När ickeägare märker detta uppstår naturligtvis irritation, vilket jag fått exempel på den senaste veckan. De tycker att det snedvrider konkurrensen med olika provisonsnivåer för samma tjänster.
Jag har kollat i den nya Konkurrenslagen, som antogs 2008. Där finns i paragraf sju ett avsnitt om, Företags missbruk av dominerande ställning. Av den paragrafen framgår det att "Missbruk från ett eller flera företags sida av en dominerande ställning på marknaden är förbjudet." Och i en lista på exempel i samma pargraf står det på punkt tre: "tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel".
Jag utgår ifrån att ägarna till Gotland Promotion har juridiskt kollat att deras lägre provisioner än ickeägarnas för likvärdiga transaktioner, inte strider mot Konkurrenslagen från 2008.