Allt fler tror på elbilen
Foto: Håkan Ericsson
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Pengarna ska gå till bilindustrins utvecklingsarbete, men främst till att bygga upp laddställen längs hela vägen, så elbilarna både kan ladda sin batterier och byta batterier om det behövs. En bra satsning för att driva på teknikutvecklingen till miljövänligare bilar och minska koldioxidutsläppen.
På Gotland finns elbilsprojektet. Samtidigt pågår arbetet med biogasanläggningen i Roma, som bland annat ska försörja Visbys bussar med biogas. Jag hoppas inte detta skapar en konkurrenssituation, så att elbilarna tappar fart. Båda energiförsöken behövs på Gotland.
I elbilsprojektet är ett antal gotländska företag inblandade, elbolag, men också nätverket Produkt Gotland. Och kommunen. Självklara medspelare är också Högskolan och Gotland Ring, liksom öns andra företag, som kan tänkas tillverka olika delar i elbilarna eller de laddställen som behövs. Gotlands stora fördel är vår vindkraft. Om hela öns bilpark på 32 000 bilar byts till elbilar, kan de drivas med elen från sex vindkraftverk.
Om Gotland lyckas byta ut alla bensinbilar till elbilar, som drivs helt av el, då kan vi bli första regionen i Europa, som lyckas med energiomställningen av transporterna. Då skulle koldioxidutsläppen minska med 77 000 ton per år. Och vi skulle bli den tysta regionen, för ljudet från en elbil är ingenting jämfört med de bullrande bensinbilarna.
Socialdemokraterna i riksdagen visar nu vägen och satsar på elbilsutvecklingen. Jag tror säkert de borgerliga kommer efter, när de fattat att man inte löser alla problem med att sänka skatterna. För Gotland är elbilarna och allt som följer med dem, en utvecklingschans, som vi inte får missa. Jag tror på politisk enighet om denna miljö- och energisatsning, också på Gotland. Det skulle ge Gotland ett lyft både i tillväxt och säkrare miljö.