5 eller 20 procent?
Kommer prishöjningar göra det så här tomt i ankomtshallen till färjorna? Blir det vägpriser eller prishöjning med fem eller 20 procent?
Foto: Frilans
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Då kommer staten att kompensera halva höjningen, men reste får rederiet ta ut på biljettpriset.
I mars i år skrev GT att dåvarande generaldirektören i Rikstrafiken, Staffan Widlert, trodde att det kunde bli prishöjningar på 20 procent. Medan Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen trodde att det skulle räcka med fem procents prishöjning på Gotlandsresan.
Det nya avtalat gör det möjligt för rederiet att variera priserna efter efterfrågan. Men självklart kommer rederiet inte förlora pengar på driften, så prishöjningar kommer med största sannolikhet. Frågan är mest hur stora de blir. Blir det bara fem procent, som innebär att gotlänningar, som för ekonomiplats tur och retur för två vuxna och två barn (över sex år) med bil, idag betalar 1 000 kronor, nästa år får betala 1 050, det vill säga en prishöjning på 50 kronor. För fastlänningar utan gotlandsrabatt, som idag betalar 2 500 får nästa år betala 2 625 kronor, alltså en prishöjning med 125 konor.
Om det däremot blir som Staffan Widlert spådde, en höjning med 20 procent, då får gotlänningarna betalar 200 kronor mer per resa och fastlänningarna 500 kronor mer. Som jämförelse var det tal om prishöjningar på 30 procent hösten 2005, när Gotland demonstrerade och uppvaktade dåvarande infrastrukturminister Ulrica Messing. Vilket resulterade i att regeringen tog fram nya pengar och prishöjningarna uteblev.
Hur stora prishöjningar tål gotlänningar och fastlänningar, utan att det ska påverka resandet. 500 kronor mer för en resa, som många redan idag upplever vara väldigt dyr, kommer säkert slå hårt mot besöksnäringen. Och Gotlands möjligheter att locka fler innevånare och företagare lär inte öka om gotlänningarna ska betala 200 kronor mer för varje resa.
Dessa prishöjningar kan träda ikraft vid årskiftet. Tror vi att detta inte påverkar Gotlands tillväxt och utveckling, kan vi sitta passiva. Men om vi anser att vi inte ska ha höjda, utan sänkta färjepriser, då är det dags att agera kraftfullt från kommunledningen och alla som vill ha sänkta och inte höjda färjepriser.