110-väg till Visby?

Lars Thomsson (c) vill ha snabbare resvägar på Gotland. Innebär det 110-vägar till Visby?

Lars Thomsson (c) vill ha snabbare resvägar på Gotland. Innebär det 110-vägar till Visby?

Foto: FLT-PICA

Gotland2008-02-28 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Kommunalrådet Lars Thomsson (c) vill (i sin kolumn på Gotlänningen igår) ha snabbare resvägar från Hemse, Klintehamn, Fårösund och Slite in till Visby.
Genom snabba resvägar som kortar restiden kan jobben ligga utanför Visby och inte som nu allt mer koncentreras i Visby. Idén låter vettig, men frågan är vad Thomsson menar med snabbare resvägar.
Är det bara en enkel flört med alla, som är missnöjda med Vägverkets alla 70-skyltar? Eller menar han att det ska vara 110 kilometer i timmen mellan Roma och Visby? Vill Thomsson bygga ut vägarna, så biltrafiken ökar. Eller vill han satsa på kollektivtrafiken och bygga ut den rejält? Med inte bara vanliga bussar, utan även snabbgående expressbussar, som går exempelvis nonstopp Hemse-Visby?
Det låter klokt med regionförstoring, men hur menar Thomsson att vi ska uppnå det på Gotland. Vi har ju tyvärr ingen tåglinje, som vi kan sätta snabbtåg på. Och börjar vi bygga ut vägarna så bilarna kan köra allt fortare upp mot 110, då blir koldioxidutsläppen och all annan miljöpåverkan allt större. Det stämmer ju inte alls med de fina målen i kommunens nyttagna miljöplan. Och högre fart ger fler olyckor.
Våra transporter till fastlandet är snabba. På 45 minuter kan vi ta oss med flyget från Visby till Stockholm. Det är snabbare än vad många stockholmare klarar, när de ska ta sig från ena delen av Stockholm till den andra. Men går det att överföra till Visby och resten av Gotland. Skall vi ha flyg Hemse-Visby? Lars Thomssons tankar med regionförstoring och snabba resvägar känns rätt, men hur kan de genomföras?
Läs mer om