Vad händer med staden när handeln försvinner?

Att handla närodlat är något av ett ideologiskt ställningstagande. Kanske kommer vi i snart att tala på samma sätt om "närköpt".

Butiksdöd, här i värmländska Kristinehamn.

Butiksdöd, här i värmländska Kristinehamn.

Foto: Fredrik Persson/TT

Detaljhandel2019-11-08 05:23
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Vi oroar oss över handelns utveckling på Gotland, både när det gäller Visby och de större tätorterna. Butiksdöden gör sig tätt som tätt påmind. Kanske hade vi i viss mån kunnat mota utvecklingen genom att försvåra för de stora kedjorna genom detaljplaner och andra åtgärder som försvårar deras etablering. Men utvecklingen går nu en väg som inte lokalt kan stoppas eller ens påverkas på politisk väg. Även de stora kedjorna darrar i knävecken när handeln flyttar från staten och ut på nätet.

Svensk Handels rapport Läget i Handeln spår tio dystra år för den egna branschen. I fjol drabbades den av drygt fyra konkurser om dagen. Rapporten siar om antalet butiker och anställda kommer att minska snabbt. Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson säger till Arbetsmarknadsnytt:

– Uppemot 50 000 jobb kan komma att försvinna utomlands. Handelsbranschen har på mycket kort tid gått från att vara lokal till global och vi har, och kommer fortsättningsvis att ha, mycket svårt att klara konkurrensen internationellt.

Handeln skapade i stor utsträckning våra moderna städer. Det var därför de kom till. Vad händer med dem om handeln undan för undan försvinner och nästan alla butiker ersätts av enstaka uthämtningsställen för paket. Alla butikslokaler kan inte bli restauranger och caféer.

På sikt undrar jag om det trots allt inte blir stadskärnorna som klarar sig bäst. Jag hoppas det. De är naturliga samlingsplatser och det är huvudsakligen där som nöjesliv och restauranger med mera finns. Om näthandeln reducerar butikshandeln till en liten kärna av specialiserade och lokalt förankrade handlare, är det då inte i stadskärnan de kommer att hålla till? På lång sikt är det nästan köpladorna i stadens utkant som får svårast att hitta en plats och kunder i den nya stadsmiljön, tror jag.

Tanken att handla närodlat handlar väl inte främst om att minska transporterna utan om att man vill stödja lokala producenter och det lokala samhället. Men det är förstås ett plus att man vet var och hur maten har producerats. Kanske behöver vi en liknande rörelse för det närköpta, som stödjer existensen av en livskraftig lokal handel. Och det är naturligtvis ett plus att man kan ta på och undersöka den vara man är intresserad av, istället för att köpa "grisen i säcken" på någon webbsida, varefter ett paket skickas från Kina.

Och vem vet. Kanske blir det Postnord som räddar handeln. Den senaste fysiska vara jag försökte köpa på webben kom aldrig fram.