FyratimmarsfÀrjor vore ett avtalsbrott

Debatt Gotlands Folkblad2016-12-16 05:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Förra veckan spred Destination Gotlands vd Christer Bruzelius Äter den felaktiga uppgiften, att det nya avtalet (2017-2027) mellan rederiet och Trafikverket tillÄter att man kör fyratimmarsfÀrjor.

I upphandlingsunderlaget fanns denna möjlighet, men eftersom Destination Gotland la ett anbud, som innebar samma restider som nu, det vill sÀga runt tre timmar, sÄ anser Trafikverket att det Àr rederiets anbud som gÀller och inte anbudsunderlaget.

Detta framgick tydligt i en artikel i GT den 8 december i Är, dÀr Trafikverkets Lars Hellström gav klart besked om att det Àr Destination Gotlands anbud om dagens överfartstider som gÀller och inte fyratimmarsfÀrjor.

Det Àr ett hot mot Gotlands utveckling och tillvÀxt om rederiet inte kan acceptera sitt eget anbud och upphandlaren Trafikverkets besked om att fyratimmarsfÀrjor Àr ett avtalsbrott. Man kan frÄga sig varför Destination Gotlands vd vilseleder gotlÀnningarna och försöker skapa opinion för ett avtalsinnehÄll, som Àr en stark försÀmring för alla gotlÀnningar, resenÀrer och öns nÀringsliv. FyratimmarsfÀrjor Àr att backa in i framtiden och om rederiet framhÀrdar mÄste Trafikverket agera.

Om Destination Gotland vill köra fyratimmarsfÀrjor mÄste det bli en ny upphandling eller att deras ersÀttning frÄn skattebetalarna minskas med hundratals miljoner kronor.

Eller möjligen att den vinst som rederiet gör pÄ lÀgre brÀnslekostnader gÄr tillbaka till resenÀrerna i form av radikalt sÀnkta biljettpriser.

I avtalet finns ankomst- och avgÄngstider som gör det svÄrt att fÄ ihop en tidtabell med fyratimmarsfÀrjor. Men bara att öka restiden till tre och en halv timme sparar mycket brÀnslepengar. Till ett redan enormt solitt företag med enorma ekonomiska muskler. Vi sÄg ju hur Destination Gotland med sina ekonomiska muskler skickligt konkurrerade ihjÀl GotlandsbÄten och nu ska Destination Gotland köra pÄ VÀstervik nÀsta sommar.

Rederiets huvudÀgare Eric D Nilsson brukar framhÄlla rederiets samhÀllsuppdrag att bidra till Gotlands utveckling.

Införandet av de stora snabbfÀrjorna som gÄr i alla vÀder och pÄ tre timmar har varit en framgÄngssaga och motor i Gotlands positiva utveckling.

DÀrför vore det skamligt och sorgligt om rederiets direktörer i sin vinstjakt kör Gotlands utveckling och tillvÀxt i botten genom att försöka införa fyratimmarsfÀrjor.

FyratimmarsfÀrjor vore ett allvarligt svek mot Eric D Nilssons vision om rederiet som en gotlÀndsk samhÀlls- och tillvÀxtutvecklare.