Destination Gotlands miljöpÄverkan

Debatt Gotlands Folkblad2019-04-02 05:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Onsdag 26/3 hade Gotlands Folkblad en ledare med rubriken Dags för gröna avgÄngar i vilken Erik Fransson tar upp frÄgan om fÀrjornas utslÀpp.

NĂ€r det gĂ€ller fĂ€rjornas utslĂ€pp och dess miljöpĂ„verkan Ă€r det viktigt att förstĂ„ det transportarbete och den samhĂ€llsnytta som fĂ€rjorna utför. Allt transportarbete bygger pĂ„ att man transporterar nĂ„got som har en viss vikt, vi Ă„terkommer till detta. HĂ€r pĂ„ Gotland transporterar vi med fĂ€rjorna allt som vi behöver för att kunna leva och bo pĂ„ samma sĂ€tt som i övriga landet. Vilket medfört att vi har ett mycket vĂ€l utbyggt ”just in time” system dĂ€r i princip inget lagras pĂ„ ön, allt som tillverkas pĂ„ ön och allt som importeras till ön kommer och gĂ„r med vĂ„ra fĂ€rjor. Sedan starten av de nya SF 1500 fĂ€rjorna 2003 har gotlĂ€nningarnas resor fördubblats, fĂ€rjorna har gett oss en möjlighet att resa över dagen fram och tillbaka, idrottsrörelsen kan tack vare fĂ€rjorna delta i alla matcher under helgerna och Ă€ndĂ„ komma hem i rimlig tid för att kunna gĂ„ i skolan och jobba pĂ„ mĂ„ndag morgon. Vi tror att alla Ă€r mycket nöjda med det koncept som finns i dag nĂ€r det gĂ€ller hur man kan resa med fĂ€rjorna Ă„ret runt.

Vad gör vi pÄ Destination Gotland för att minska vÄr miljöpÄverkan? Vi har genom vÄrt moderbolag bestÀllt en ny gasfÀrja som slÀpper ut 20 procent mindre koldioxid, CO2, dÀr mÀngden svavel minskar med 99 procent, dÀr de sÄ skadliga partiklarna minskar betydligt. Tillsammans med Visby Hamn investerar vi i landelanslutningar till fartygen nÀr de ligger till kaj i Visby. Vi har ocksÄ sedan 2000-talets början anvÀnt lÄgsvavligt brÀnsle och utrustat alla vÄra motorer med katalysatorer.

Viken betydelse har dÄ allt detta? I den debatt som tar fart i samhÀllet i dag mÄste man förstÄ och se hela bilden av det transportarbete som fÀrjorna utför nÀr de transporterar inte bara passagerare utan bÄde gods och bilar i mycket stora volymer. Om man anvÀnder den berÀkningsmodell som tagits fram av Passagerarrederiernas förening (PRF) i Sverige som ocksÄ accepterats av EU som standard blir pÄverkan som följer:

En passagerare antas vÀga 100 kg inklusive bagage och resan mellan NynÀshamn och Visby sÀtts till 150 km. Den miljöpÄverkan (utslÀpp av CO2) som dÄ uppstÄr i genomsnitt sett över hela Äret frÄn en passagerare blir

- SF1500 4,4 kg CO2/resa eller 80 % lÀgre Àn flyg

- LNG1650 3,3 kg CO2/resa eller 90 % lÀgre Àn flyg

(flygets utslÀpp enligt BRA sjÀlva Àr 25 kg CO2/resa)

Ett aktivt val för mindre miljöpÄverkan Àr att vÀlja fÀrjan i stÀllet för flyget och i synnerhet nya M/S Visborg. Nya M/S Visborg innebÀr ett steg pÄ vÀgen mot en klimatneutral fÀrjetrafik men inte att vi Àr klara, nÀsta steg Àr inblandning av biobrÀnsle och förnyelsebar energi.

Debatt