Blir skuggbudgeten dÀrmed ett tecken pÄ att partiet Àr hopplöst i otakt med sin samtid? Jag tycker inte det. Förslaget kommer sÀkert att tas emot sÄ i offentligheten, inte minst eftersom de nationella medierna hÄrdsatsar pÄ klimatfrÄgan. Men det finns ocksÄ en bred folklig opinion mot konsekvenserna av höjningarna av brÀnsleskatterna.
FrÄn sakliga utgÄngspunkter vore dessutom en sÀnkning inte alls omotiverad. Bensin och diesel Àr brutalt överbeskattade jÀmfört med andra koldioxidkÀllor. Trafikanalys och Statens vÀg- och transportforskningsinstitut har bÄda funnit att brÀnslena Àr överbeskattade jÀmfört med vad som Àr motiverat ur klimatsynpunkt.
Varför har det blivit sÄ? Jag gissar att det beror pÄ att det Àr lÀtt att signalera dÄdkraft höja skatten pÄ bensin och diesel utan att det fÄr uppenbara konsekvenser i form av skatteflykt eller tappad konkurrenskraft visavi andra lÀnder. Bensin- och dieselskatter fÄr inte mÄnga att lÀmna landet. De lÀmnar kanske landsbygden, men knappast landet.
Men Àr inte avfolkningen av landsbygden ett nationellt problem? Hur mÄnga av dem som pendlar till jobbet med bil, och behöver bil Àven till andra Àrenden, har rÄd med de supermiljöbilar som staten subventioner med 60000 kronor? Och hur mÄnga familjer pÄ landsbygden Àr det inte som behöver tvÄ bilar? Men istÀllet för subventioner sÄ överbeskattas deras transporter Ä det grövsta.
Partierna bakom Januariöverenskommelsen (Jöken) har vĂ€l delvis försökt kompensera landsbygden för konsekvenserna av regeringspolitiken med en skattesĂ€nkning för dem som Ă€r skrivna i 80 kommuner definierade som glesbygd i norra och vĂ€stra Sverige. Den bisarra konsekvensen blir att den som bor i centrala Ăstersund (cirka 51000 i tĂ€torten) omfattas av den sĂ€nka skatten för glesbygden â men inte den som bor i Rone, Grankullavik eller Ălghult (i Uppvidinge kommun, Kronobergs lĂ€n).
SkattesÀnkningen Àr för övrigt 137 kronor i mÄnaden, vilket rÀcker till knappt nio liter bensin, sÄ den landsbygdsbo som inte omfattas av skattesÀnkningen och kÀnner sig orÀttvist behandlad kan ju försöka trösta sig med att orÀttvisankunde vara större.
KlimatfrÄgan Àr viktig. Men vi mÄste klara av att hÄlla mer Àn en sak i huvudet och fatta vÀl avvÀgda beslut. Okynneskörningen Àr i allt vÀsentligt redan bortskattad. Nu fungerar bensin- och dieselskatterna som en statlig kassako som driver pÄ urbaniseringen i ett redan glesbefolkat land.